Klamstvá a prísľuby alkoholu. Aj takto vyzerá boj zdravotných poisťovní o klientov. O rozruch sa postarali noví hráči na trhu - Union zdravotná poisťovňa a Európska zdravotná poisťovňa. S cieľom získať klientov oslovili poradenské agentúry. Niektorí poradcovia v snahe zarobiť na počte získaných klientov postupovali dosť neštandardne. Podnety Všeobecnej zdravotnej poisťovne proti nekalej konkurencii stále preveruje Úrad pre dohľad nad zdravotníckou starostlivosťou. "Podnet sme už doložili konkrétnymi prípadmi. Počkáme na výsledok vyšetrovania," povedala HN hovorkyňa Všeobecnej zdravotnej Petra Kafúnová.
Aj táto skúsenosť ukazuje, že zápas zdravotných poisťovní bude agresívnejší ako vlani. Kým minulý rok prestúpilo po mediálnej kampani do inej poisťovne asi jedno percento poistencov (50-tisíc ľudí), teraz to môže byť niekoľkonásobne viac. Očakávajú to viac-menej všetky zdravotné poisťovne. Na trhu ich je sedem a všetky pripravujú premyslené kampane.
Keď rúbeme drevo, lietajú triesky
Poisťovne sa od podozrení z nekalej súťaže dištancujú, čakajú však na vyjadrenie Úradu pre dohľad. "Zatiaľ sme sa stretli len s jednou sťažnosťou klientky. Spolupracujeme so spoločnosťou AFS, ktorá poradcov vycvičila. V zmluve s ňou sú princípy, ktoré podobné praktiky vylučujú,, povedala hovorkyňa Union zdravotnej poisťovne Drahomíra Juríková. Ak vraj má niekto pocit, že bol oklamaný, môže prihlášku stornovať. Riaditeľ poisťovne Tibor Bôrik si pomohol príslovím: "Keď sa rúbe drevo, lietajú triesky. Dúfame, že zostane len pri trieskach." Pre poisťovňu pracujú tisícky poradcov. V prípade nekalých praktík jej ASF sľúbila, že s nimi ukončí spoluprácu. Konkrétne porušovanie etiky poradcami zatiaľ nezistila ani Európska zdravotná poisťovňa.
Po hádke príde hurikán
Skutočný boj o poistencov sa strhne v lete, keď plánujú poisťovne začiatok rozsiahlych kampaní. "Poisťovne sa pobijú o bohatých, mladých a zdravých. Tí platia poistné a nepotrebujú takú nákladnú zdravotnú starostlivosť," predpovedá nezávislý analytik Milan Velecký. Podľa neho bude snaha pri kampani spolupracovať aj s veľkými podnikmi. "Zamestnanci sú pre poisťovňu prínosom. Naopak, kampaň sa nebude zameriavať na chorľavú populáciu, ako sú napríklad starobní a invalidní dôchodcovia," myslí si Velecký. Miestom kampaní, okrem televíznej obrazovky, môžu byť aj hudobné koncerty a filmové festivaly, ktoré navštevujú mladí poistenci. Vlani niektoré poisťovne okrem lepšej zdravotnej starostlivosti lákali aj na žrebovanie o sadu hrncov či iné výhody. Vo vojne poisťovní môže na agresívnu kampaň doplatiť odlevom poistencov Všeobecná zdravotná poisťovňa (má 65 percent na trhu). Naopak, nové poisťovne môžu reklamou len získať, aj ony sa však budú musieť už o rok snažiť o ich udržanie.
Lietajúci poistenci
Poisťovne zatiaľ bojujú o ľudí sľubmi, ktoré nesúvisia so zdravotnými službami, zdôrazňuje Velecký. Možnosť meniť zdravotnú poisťovňu nepovažuje za správnu. "Čo je dobré na tom, že jedna poisťovňa investuje na moje vyzdravenie veľké peniaze a ja potom prejdem do inej poisťovne?" Igor Dorčák z poisťovne Sideria si myslí, že na udržanie klientov im budú musieť poskytnúť kvalitu aj vernostné výhody: "Ak do transplantácie obličky investujeme veľké peniaze, chceme, aby potom u nás pacient zostal." Podľa Veleckého by mala vzniknúť diskusia o podmienkach zmeny poisťovne. "Poisťovňu by si mali voliť len tí, ktorí aktívne platia poistné. Aj pre nich by sa podmienky prestupu mali sprísniť. Ostatní - nezamestnaní alebo dôchodcovia, by mali ostať tam, kde som bol doteraz." Rovnako tvrdí, že deti by mali byť v tej istej poisťovni ako rodičia. "Už len v Česku a na Slovensku zostala situácia, že nemáme zdravotné poistenie na rodinnom princípe. Inde v Európe ho majú."
Počty poistencov k januáru 2006: | |
Všeobecná zdravotná poisťovňa: | 3 416 309 |
Spoločná zdravotná poisťovňa: | 683 106 |
Zdravotná poisťovňa Apollo: | 471 552 |
Zdravotná poisťovňa Dôvera: | 346 333 |
Zdravotná poisťovňa Sideria: | 397 091 |
Európska zdravotná poisťovňa: | 2 |
Union zdravotná poisťovňa: | 0 |
Zdroj: Úrad pre dohľad nad ZS |