Tlak na elektromobilitu či znižovanie emisií, prepad dopytu, pandémia a čipy. To sú hlavné faktory, ktoré sužujú automotive segment. Ten má len tento rok počítať so stratami na úrovni 210 miliárd a s výrobným mankom na úrovni ôsmich miliónov vozidiel. Apetít po nových autách by pritom bol. Problémom je však fakt, že automobilkám chýbajú kľúčové komponenty.
Bez ujmy nebude ani motor našej ekonomiky. Segment, ktorý generuje na Slovensku 14 percent hrubého domáceho produktu a zamestnáva zhruba 250-tisíc ľudí, totiž stráca dych.
Veľkí výrobcovia pravidelne vypínajú linky a spolu s nimi musia spomaľovať aj stovky dodávateľov. Do kariet im pritom nehrá množstvo faktorov. HN sa v analýze pozreli na odvetvie, ktoré sa na celkovom exporte krajiny podieľa až polovicou.
Investície nechýbajú ani počas krízy
S investíciami stúpa ruka v ruke aj dôležitosť našich fabrík. Zrejme najnižší apetít má v tento rok žilinská Kia, ktorá aktuálne žije príchodom novej vlajkovej lode, konkrétne štvrtej generácie modelu Sportage. Spoločnosť však vlani investovala najmä do elektrifikácie vozidiel a do príchodu novej generácie pohonnej jednotky. Koľko to celé stálo, nekomentuje. Zmeny v motorárni však vyšli na 70 miliónov eur.
Najväčší zamestnávateľ na Slovensku zase oznámil najmohutnejšiu investíciu za posledných šesť rokov. Od matky z Wolfsburgu získal až miliardu eur na nový projekt v podobe modelov Superb a Passat či inováciu už existujúcich produktov a výrobných technológií, najmä v segmente SUV.
Pozitívne správy tento rok priniesla aj nitrianska automobilka. „Jaguar Land Rover prijme 600 nových pracovníkov, jeho dodávateľ služieb Syncreon viac ako 300,“ potvrdil šéf závodu Russell Leslie s tým, že dôv...
Zostáva vám 85% na dočítanie.