Závod nemeckého giganta vo Wolfsburgu si tento rok pripísal najhoršie čísla v objeme produkcie za posledných 63 rokov.Reuters
StoryEditor

Automobilky zažívajú krušné časy. Na jednej strane investujú, na druhej im viazne výroba

02.11.2021, 23:00
Slovenskí producenti aj počas jednej z najhorších kríz v odvetví investujú obrovské peniaze.

Tlak na elektromobilitu či znižovanie emisií, prepad dopytu, pandémia a čipy. To sú hlavné faktory, ktoré sužujú automotive segment. Ten má len tento rok počítať so stratami na úrovni 210 miliárd a s výrobným mankom na úrovni ôsmich miliónov vozidiel. Apetít po nových autách by pritom bol. Problémom je však fakt, že automobilkám chýbajú kľúčové komponenty.

Bez ujmy nebude ani motor našej ekonomiky. Segment, ktorý generuje na Slovensku 14 percent hrubého domáceho produktu a zamestnáva zhruba 250-tisíc ľudí, totiž stráca dych.

Veľkí výrobcovia pravidelne vypínajú linky a spolu s nimi musia spomaľovať aj stovky dodávateľov. Do kariet im pritom nehrá množstvo faktorov. HN sa v analýze pozreli na odvetvie, ktoré sa na celkovom exporte krajiny podieľa až polovicou.

Investície nechýbajú ani počas krízy
S investíciami stúpa ruka v ruke aj dôležitosť našich fabrík. Zrejme najnižší apetít má v tento rok žilinská Kia, ktorá aktuálne žije príchodom novej vlajkovej lode, konkrétne štvrtej generácie modelu Sportage. Spoločnosť však vlani investovala najmä do elektrifikácie vozidiel a do príchodu novej generácie pohonnej jednotky. Koľko to celé stálo, nekomentuje. Zmeny v motorárni však vyšli na 70 miliónov eur.

Najväčší zamestnávateľ na Slovensku zase oznámil najmohutnejšiu investíciu za posledných šesť rokov. Od matky z Wolfsburgu získal až miliardu eur na nový projekt v podobe modelov Superb a Passat či inováciu už existujúcich produktov a výrobných technológií, najmä v segmente SUV.

Pozitívne správy tento rok priniesla aj nitrianska automobilka. „Jaguar Land Rover prijme 600 nových pracovníkov, jeho dodávateľ služieb Syncreon viac ako 300,“ potvrdil šéf závodu Russell Leslie s tým, že dôv...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-11-04 23:00:00 - Feat.: - Title: Top model z Bruselu mieri namiesto Bratislavy do Mexika. Výhodou sú nižšie výrobné náklady aj blízkosť USA 02 - Modified: 2024-11-04 12:40:00 - Feat.: - Title: Blázinec či chránená dielňa? Fiat musí prestať vyrábať svoj trhák, aby vôbec prežil 03 - Modified: 2024-11-03 14:16:01 - Feat.: - Title: Česko a Taliansko vyzvú Úniu na odklad pokút za slabý predaj elektromobilov 04 - Modified: 2024-11-01 16:35:44 - Feat.: - Title: Čínsky prezident podporil investície čínskych firiem na Slovensku 05 - Modified: 2024-11-01 03:29:17 - Feat.: - Title: Rýchlovlaky cez Strednú Áziu aj zbližovanie Uzbekov a Kazachov so Západom. Ako Hodvábna cesta vstáva z popola?
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
05. november 2024 11:46