StoryEditor

Reštrikcie a prirážky. Vojna postihla Hodvábnu cestu, dopláca na to aj Slovensko

28.03.2022, 00:00
Firma cargo-partner vlani na Slovensko po koľajniciach prepravila tisícky kontajnerov z Ďalekého východu. Vojna však teraz zamiešala tovarové toky.

Vaša firma sa okrem iného zaoberá aj prepravou v kontajnerových vlakoch z Číny. Ako tento segment zareagoval na konflikt na Ukrajine?

Na Slovensko sme na týchto vlakoch minulý rok prepravili niekoľkotisíc kontajnerov. Robili sme aj export. Odchody sme mali dvakrát týždenne z oblasti Šanghaja. Z juhu sme z oblasti Šen-čenu jazdili jedenkrát týždenne. Doviezli sme niekoľko tisícov kubíkov zberného carga. Znamená to, že keď máme kubík tovaru, tak ho vieme spárovať tak, aby sme ho preložili do kontajnera, kde je 50 kubíkov ďalšieho tovaru. Vozíme pravidelne aj celokontajnerové zásielky pre klientov, ktorí si niekoľko z nich objednávajú na týždennej báze. Vzhľadom na aktuálny vývoj sme sa však rozhodli v záujme našich zákazníkov vlakovú prepravu pozastaviť.

Môžu vlaky na trase do Ázie naďalej fyzicky jazdiť?

Momentálne sa síce jazdiť dá, ale sú tam reštrikcie zo strany poisťovní. Takmer všetky subjekty už zaviedli war risk surcharge. Poisťovne, letecké spoločnosti a do niektorých teritórií aj námorné spoločnosti. Postihnutá je napríklad oblasť Čierneho mora, ukrajinská Odesa z reťazca vypadla úplne. Tam už tovary nechodia. Má to vplyv aj na rumunskú Konstancu a blízke prístavy. Železnica však jazdí aj cez Bielorusko. To síce nie je zóna vojny, spolu s Ruskom sú to však krajiny, ktoré sú pod embargom a vzťahujú sa na ne reštrikcie. Finančné operácie sú v súčasnosti viac-menej znemožnené.

Kam ste tento tovar presmerovali?

Ak klienti potrebujú tovar dodať veľmi súrne, aktuálne im ponúkame leteckú dopravu. Železničná bola rýchlosťou niečo medzi námornou a leteckou. Keď sa dostanete do problému s dodacím časom, tak to buď dopravíte letecky, prípadne máme ešte námornú službu Adria express, ktorá jazdí cez prístav Koper v Slovinsku. Odtiaľ zberné kontajnery smerujú do nášho dekonsolidačného skladu v Dunajskej Strede. Ten je prepojený s intermodálnym terminálom, čím klient šetrí čas spojený s prepravou kontajnera z terminálu. Z Koperu je, samozrejme, možné kontajnery doviesť aj ťahačmi priamo ku klientom.

Aké prístavy ešte využívate?

Po vode tovar väčšinou vozíme práve cez Koper. Čo sa týka Ďalekého východu, využívame aj taliansk...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2020-10-12 09:27:19 - Feat.: 0 - Title: Šéf ZSSK Cargo exkluzívne pre HN: Potrebujeme strategického investora 02 - Modified: 2021-07-20 20:55:44 - Feat.: 0 - Title: Vyskladané vlaky ťahajú Cargo do mínusu. Od štátu chce miliónové kompenzácie 03 - Modified: 2021-09-09 09:15:19 - Feat.: 0 - Title: Rušňovodiči sa otáčajú štátu chrbtom. Cargo ich má historicky najmenej 04 - Modified: 2021-11-23 10:21:54 - Feat.: 0 - Title: Železnice nakúpili vysielačky štyrikrát drahšie ako Cargo. Od firmy napojenej na Doležalovu švagrinú 05 - Modified: 2022-02-23 17:24:24 - Feat.: 0 - Title: Šéf ZSSK Cargo pre HN: Očakávame najvyšší zisk v histórii spoločnosti 06 - Modified: 2022-02-23 21:00:41 - Feat.: 0 - Title: Štátne Cargo je po dvoch rokoch strát v rekordnom pluse. Je za tým aj jeden manéver 07 - Modified: 2022-02-24 20:56:43 - Feat.: 0 - Title: Stop z Ukrajiny by Cargo zdecimovalo
01 - Modified: 2024-03-28 07:33:17 - Feat.: - Title: RegioJet spustil vlakové spojenie medzi Prahou, Košicami a Čopom 02 - Modified: 2024-03-18 11:39:55 - Feat.: - Title: Vlakovú dopravu cez železničnú stanicu Kysak čiastočne obnovili 03 - Modified: 2024-01-31 13:19:53 - Feat.: - Title: Silný vietor v Škótsku narušil vlakovú aj lodnú dopravu, počasie sa má ešte zhoršiť 04 - Modified: 2023-10-20 12:41:53 - Feat.: - Title: Vlaková doprava je v úseku Sekule - Veľké Leváre prerušená, na trati je spadnutý strom 05 - Modified: 2023-08-28 09:18:13 - Feat.: - Title: Skalný zosuv v Alpách prerušil vlakovú dopravu medzi Francúzskom a Talianskom
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
24. apríl 2024 06:04