StoryEditor

Odišla z veľkej firmy kvôli biznisu. Dnes na ovocných kyticiach zarába

22.07.2014, 08:54

Klára Sezgin ešte pred pár rokmi pracovala pre veľkú medzinárodnú zasielateľskú firmu DHL a pri práci spomínala na Istanbul, kde objavila u kamarátky kytice z ovocia. Páčili sa jej tak, že prácu opustila a rozbehla podobný biznis v Česku. Kytice začala vyrábať v roku 2012. Najprv ich rozvážala zdarma, teraz má obrat približne šesť miliónov českých korún ročne.

Kvetinový ovocný biznis sa prebúdza každý deň vrátane víkendov a sviatkov skoro ráno. Klára vstáva okolo piatej hodiny ráno a dohliada na dodávky čerstvého ovocia, belgickej čokolády a výrobu kvetov. Kytica sa totiž musí spotrebovať do 24 hodín od ich dodania, inak by zákazníkom už toľko nechutili.

Keď Klára na konci roka 2012 začínala, vykrajovali ovocné diely z jabĺk, melónov či ananásov spolu s tureckou kamarátkou Ceydou, ktorá ju na založenie firmy inšpirovala. Z kamarátky sa medzitým stala švagriná a prevádzka sa za tú dobu rozrástla na desať brigádnikov, ktorí aranžujú ovocné kytice podľa objednávok z predchádzajúceho dňa. 

"Každý deň robíme zhruba dvadsať až tridsať objednávok, keď však príde napríklad Valentín, vyrábame aj niekoľko sto kytíc denne. Podobné je to aj na Deň Matiek, ale aj na Veľkú noc, Vianoce či MDŽ. Priemerný mesačný obrat presahuje zhruba pol milióna českých korún," hovorí riaditeľka spoločnosti Frutiko Sezgin s tým, že keď firmu spúšťala, rozvážala kytice do firiem a na veľtrhy zadarmo.

Spoločnosť vyrába kytice každý deň, produkciu neprerušuje ani cez víkendy či cez sviatky. „Je to kvôli dopytu, ktorý býva práve o sviatkoch veľký. Cez víkendy si zase kytice objednávajú ľudia na rodinné oslavy," vysvetľuje dvadsaťšesťročná šéfka ovocnej firmy a dodáva, že kto zadá objednávku do štyroch hodín popoludní, môže dostať ovocnú kvetinu na stôl ešte v ten istý deň.

Ľudia si kupujú kytice v priemere za tisíc českých korún. Najväčšia kytica zatiaľ putovala na firemný večierok - vážila 12 kilogramov a stála päťtisíc. Sezgin si rozjazd firmy pochvaľuje. „Na český trh sme vstupovali s niečím novým a konkurenciu doteraz nemáme. Predpokladáme, že počiatočné investície v rádoch miliónov a náklady na rozširovanie výroby splatíme počas prvých rokov."

Firma okrem kytíc vyrába aj ovocné bonboniéry, ktoré tvoria zhruba pätinu jej produkcie, a chystá ďalšie novinky. Konkrétnejšia však byť nechce. Kytice zo zeleniny to však nebudú. „Na kyticu zo zeleniny sa pýtali len dvaja zákazníci, takže touto cestou nepôjdeme," hovorí absolventka Masarykovej univerzity v Brne.

Prezrádza len to, že počas najbližších rokov chce pražskú firmu rozšíriť aj do ďalších veľkých českých miest.

zdroj: idnes.cz

01 - Modified: 2006-08-14 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Kvalitné potraviny z Českej republiky sú KlasA
01 - Modified: 2024-04-23 14:01:19 - Feat.: - Title: Na Slovensku podniká takmer trikrát viac mužov, ako žien 02 - Modified: 2024-04-22 17:32:51 - Feat.: - Title: Zistenie HN: Multimiliónový biznis hlinikárov z Ľupče je zachránený. Dlhy majú splatiť najmä vďaka investíciám 03 - Modified: 2024-04-22 10:00:00 - Feat.: - Title: Kraľuje sociálnym sieťam a láka na extrémne zľavy. Za globálnym úspechom značky Shein sa však skrýva omnoho viac 04 - Modified: 2024-04-15 13:42:00 - Feat.: - Title: Alagič sa kajá: Firma jej zrušila biznisovú spoluprácu kvôli Pellegrinimu. Najprv penila, teraz toto! 05 - Modified: 2024-04-15 11:40:32 - Feat.: - Title: Prevádzku známeho influencera Jovinečka vykradli. Neviem čo sa stalo, chýba veľa vecí a fungujeme v núdzovom režime, hovorí
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
26. apríl 2024 16:55