Laická verejnosť sa najčastejšie rozpráva o vodíku v súvislosti s osobnými automobilmi, kde je debata spravidla ovplyvnená emóciami a tým, čoho je daný diskutér fanúšikom. Ak by sme sa sústredili len na osobné automobily, ktorej technológii veríte viac: batériovým vozidlám alebo tým elektromobilom s palivovými článkami, ktoré na svoju prevádzku potrebujú vodík?
Rozhodne obom. Môj názor je taký, že najbližšie uvidíme väčší rozmach batériových vozidiel a pravdepodobne bude vývoj smerovať aj k vodíkovým elektrickým autám. Tu sa často zabúda na to, že aj vodíkové auto je elektrické. Rozdiel je však v tom, že si nevezie batériu, ktorá je relatívne ťažká, ale vezie si nádrž s vodíkom. Táto alternatíva sa blíži k forme dnešných vozidiel so spaľovacím motorom, ktoré si vezú benzín. Inými slovami, rozhodne verím elektrickým vozidlám, a to, či budúcnosť bude spočívať v tých s batériou alebo vodíkom, uvidíme neskôr.
Ponuka vodíkových vozidiel je výrazne obmedzená. Môžeme očakávať ich prírastok s touto technológiou?
Ponuka v Európe je naozaj obmedzená. Týchto vozidiel je však relatívne dosť napríklad v Kórei či Japonsku. Tamojšie automobilky tento smer intenzívne pretláčajú. Treba však povedať, že aj tu sú výrobcovia, ktorí sa na vývoji taktiež podieľajú. Viete, v aplikovanom výskume a inováciách však nikto nevie, ktorý zo smerov je pravý. Ak niekto tvrdí, že vie, ako bude vyzerať budúcnosť, tak klame. Tú nám totiž ukáže skutočný smer len vývoj.
Slovensko je rok čo rok prvé v oblasti produkcie automobilov na tisíc obyvateľov. Máme tu už potvrdenú piatu automobilku, ktorá len pred dvomi mesiacmi predstavila svoje prvé nákladné vozidlá vybavené palivovými článkami. Myslíte si, že by sa autá s rovnakým pohonom mohli vyrábať aj u nás?
Je to možné. Veď koniec koncov aj najnovšia potvrdená investícia v podobe Volva v Košiciach počíta s tým, že bude produkovať výhradne elektrické modely. Tie budú s pohonom batérií, čo však nevylučuje to, že raz môžu byť tieto vozidlá vyrábané aj vo verzii s vodíkom ako nosičom energie.
Štúdia poradenskej spoločnosti BDO uvádza, že použitie vodíka by mohlo pomôcť znížiť emisie v doprave až o 63 percent. Sú teda oblasti, kde sa nedajú poprieť jeho benefity, a má nad batériovými pohonmi prevahu?
Určite áno. Osobné automobily sú dnes orientované na pohony s batériami, no ide o relatívne nízke výkony. Ak však príde na vyšší výkon, tak tam tá batéria jednoducho nestačí. Tu mám na mysli ťažšie dopravné zariadenia, ako sú lode, vlaky, nákladné vozidlá či lietadlá. Len malá poznámka, výrobca lietadiel Airbus má dnes všetky svoje typy lietadiel vo výrobnom rade už vybavené aj vodíkovým pohonom. Tam je skutočne možné očakávať, že vodík bude výrazne napredovať. Viesť so sebou obrovskú batériu totiž znižuje efektivitu pohonu.
Zostáva vám 75% na dočítanie.