StoryEditor

Budú si naše domácnosti svojpomocne vyrábať vodík? V Škandinávii sa to už deje, hovorí pre HN známy profesor

18.08.2022, 15:02

V rozhovore s autorom Národnej vodíkovej stratégie Jurajom Sinayom sa dozviete:

  • Akú úlohu bude vodík zohrávať v doprave. 
  • Kto je a bude na Slovensku najväčším spotrebiteľom vodíka. 
  • Kto ho u nás bude vyrábať a ako sa bude prepravovať.
  • Čo limituje rozmach tohto energonosiča u nás. 
  • Či je možné vyrobiť si vodík aj doma.

Laická verejnosť sa najčastejšie rozpráva o vodíku v súvislosti s osobnými automobilmi, kde je debata spravidla ovplyvnená emóciami a tým, čoho je daný diskutér fanúšikom. Ak by sme sa sústredili len na osobné automobily,  ktorej technológii veríte viac: batériovým vozidlám alebo tým elektromobilom s palivovými článkami, ktoré na svoju prevádzku potrebujú vodík?

Rozhodne obom. Môj názor je taký, že najbližšie uvidíme väčší rozmach batériových vozidiel a pravdepodobne bude vývoj smerovať aj k vodíkovým elektrickým autám. Tu sa často zabúda na to, že aj vodíkové auto je elektrické. Rozdiel je však v tom, že si nevezie batériu, ktorá je relatívne ťažká, ale vezie si nádrž s vodíkom. Táto alternatíva sa blíži k forme dnešných vozidiel so spaľovacím motorom, ktoré si vezú benzín. Inými slovami, rozhodne verím elektrickým vozidlám, a to, či budúcnosť bude spočívať v tých s batériou alebo vodíkom, uvidíme neskôr.

image

Hrozí elektromobilom strata dôležitého tromfu? Visí nad nimi otáznik v podobe rekordne drahých energií

Ponuka vodíkových vozidiel je výrazne obmedzená. Môžeme očakávať ich prírastok s touto technológiou?

Ponuka v Európe je naozaj obmedzená. Týchto vozidiel je však relatívne dosť napríklad v Kórei či Japonsku. Tamojšie automobilky tento smer intenzívne pretláčajú. Treba však povedať, že aj tu sú výrobcovia, ktorí sa na vývoji taktiež podieľajú. Viete, v aplikovanom výskume a inováciách však nikto nevie, ktorý zo smerov je pravý. Ak niekto tvrdí, že vie, ako bude vyzerať budúcnosť, tak klame. Tú nám totiž ukáže skutočný smer len vývoj.

Slovensko je rok čo rok prvé v oblasti produkcie automobilov na tisíc obyvateľov. Máme tu už potvrdenú piatu automobilku, ktorá len pred dvomi mesiacmi predstavila svoje prvé nákladné vozidlá vybavené palivovými článkami. Myslíte si, že by sa autá s rovnakým pohonom mohli vyrábať aj u nás?

Je to možné. Veď koniec koncov aj najnovšia potvrdená investícia v podobe Volva v Košiciach počíta s tým, že bude produkovať výhradne elektrické modely. Tie budú s pohonom batérií, čo však nevylučuje to, že raz môžu byť tieto vozidlá vyrábané aj vo verzii s vodíkom ako nosičom energie.

Štúdia poradenskej spoločnosti BDO uvádza, že použitie vodíka by mohlo pomôcť znížiť emisie v doprave až o 63 percent. Sú teda oblasti, kde sa nedajú poprieť jeho benefity, a má nad batériovými pohonmi prevahu?

Určite áno. Osobné automobily sú dnes orientované  na pohony s batériami, no ide o relatívne nízke výkony. Ak však príde na vyšší výkon, tak tam tá batéria jednoducho nestačí. Tu mám na mysli ťažšie dopravné zariadenia, ako sú lode, vlaky, nákladné vozidlá či lietadlá. Len malá poznámka, výrobca lietadiel Airbus má dnes všetky svoje typy lietadiel vo výrobnom rade už vybavené aj vodíkovým pohonom. Tam je skutočne možné očakávať, že vodík bude výrazne napredovať. Viesť so sebou obrovskú batériu totiž znižuje efektivitu pohonu.

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 75% na dočítanie.
01 - Modified: 2022-08-11 13:42:16 - Feat.: 1 - Title: Európsku úniu znepokojil návrh na podporu predaja len elektromobilov s batériou z USA 02 - Modified: 2022-08-07 22:00:00 - Feat.: 1 - Title: Nitriansky Jaguar dostane nový model. Fabrika má na dosah aj elektromobil 03 - Modified: 2022-08-17 17:57:34 - Feat.: 1 - Title: Akcionári Slovalca pre HN: Za ukončenie výroby môže vláda. Keby konala, vyrábali by sme ďalej 04 - Modified: 2022-08-15 08:49:51 - Feat.: 1 - Title: Zistenie HN: Oveľa väčšia investícia ako Volvo. Šurany môžu vyfúknuť Česku továreň na batérie za miliardy
01 - Modified: 2024-10-30 13:11:02 - Feat.: - Title: Holanďania chceli na investíciu vo Vranove získať čo najväčšiu podporu. Sakovej rezort schladil ich očakávania 02 - Modified: 2024-10-30 09:08:39 - Feat.: - Title: Najväčší prepad na Slovensku od covidu. Ľudí po ohlásení konsolidácie ovládli finančné obavy 03 - Modified: 2024-10-29 23:00:00 - Feat.: - Title: Oceliari žiadajú od Bruselu okamžitú reakciu. Dovozy sú na rekordných úrovniach, cítia to všetky naše huty 04 - Modified: 2024-10-28 12:56:19 - Feat.: - Title: Nemecký priemysel očakáva ďalšie zhoršenie exportu 05 - Modified: 2024-10-28 09:29:39 - Feat.: - Title: Ceny priemyselných výrobcov boli v septembri 2024 medziročne nižšie o takmer deväť percent
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
30. október 2024 20:52