Na trhu s jazdenkami vládol dekády, až na pár výnimiek, jeden nespochybniteľný zákon. Čím bolo auto staršie, opotrebovanejšie a s väčším nájazdom, tým bola nižšia jeho cena.
Nastolený poriadok však úplne vyviedla z miery pandémia, ktorá priniesla dosiaľ nevídanú vec. Používané autá starli, pribúdali im kilometre, opotrebovávali sa, no aj napriek tomu ich cena rástla.
Dôvodom boli bezprecedentné produkčné problémy výrobcov spôsobené čipovou aj logistickou krízou, ku ktorej sa následne pridala aj vojna na Ukrajine. To spôsobilo akútny nedostatok nových vozidiel, čo tlačilo na ceny.
A nie málo. Len v priebehu minulého roka vzrástla podľa údajov AAA Auto priemerná hodnota populárnej Škody Fabia vo veku do troch rokov o takmer štyritisíc eur. Octavia v rovnakej kategórii zas vzrástla z 18 700 eur na 25,5 tisíca.
Ceny rástli aj v tomto roku a strop jazdeniek sa mnohým pre rastúcu hodnotu nových áut, infláciu aj konflikt u východného suseda zdal v nedohľadne. Paradoxne však nastal opak. „Potvrdzuje sa, že ojazdené autá dosiahli určitý cenový strop, okolo ktorého sa držia už päť mesiacov. Aj napriek medziročnej miere inflácie presahujúcej 11 percent je pozitívne, že ceny ojazdených áut päť mesiacov nevzrástli nad aprílovú úroveň. Tento doterajší vývoj sa už dá považovať za trend,“ hovorí Petr Vaněček, prevádzkový riaditeľ siete centier AAA Auto a Mototechna s tým, že priemerná cena jazdeného vozidla na Slovensku je aktuálne 7 500 eur.
Zostáva vám 65% na dočítanie.