Kto uloví VSŽ, a.s. Košice na valnom zhromaždení spoločnosti, ktoré sa bude konať 25. mája 2000? Medzinárodná spoločnosť ISPAT, ktorá podobne ako US Steel chce vstúpiť do VSŽ, má v súčasnosti záujem kúpiť čo najviac akcií VSŽ a získať vyše 50-percentný majoritný balík. 15. mája 2000. FOTO: TASR/M. Kapusta
StoryEditor

Ťažké strojárstvo vystriedal automotive. Priemysel prežil privatizáciu, no dnes ho dusia vojna a energie

10.10.2022, 00:00

Slovensko má bohatú industriálnu minulosť. Množstvo kľúčových podnikov prežilo zmenu režimu aj rôzne iné úskalia histórie. Podiel priemyselnej výroby na hrubom domácom produkte našej krajiny atakuje zhruba 20 percent.

Ak by sme sa chceli prepracovať k pôvodu priemyselného dedičstva Slovenska, museli by sme zabrúsiť do čias Rakúsko-Uhorska.

To totiž koncom 19. storočia uvoľnilo zrušením cechov cestu pre živnostenských a priemyselných podnikateľov, ktorých rozmach zas stimulovala štátna podpora investícií, nákupu pozemkov aj oslobodenie od daní. 

Na našom území, ktoré bolo z hľadiska priemyslu v rámci uhorskej časti monarchie najrozvinutejšie, tak vznikli mnohé špičkové podniky. Medzi inými aj napríklad dodnes fungujúca výroba portlandského cementu v Ladciach, textilka v Ružomberku či súkenka v Žiline.

Industrializácia krajiny naplno pokračovala aj v medzivojnovom či povojnovom období. Dôraz sa kládol najmä na ťažký priemysel. Vznikali strojárske, zbrojárske a metalurgické fabriky, chemičky aj automobilové závody.

image

Volvo s prehľadom zatienilo všetky minuloročné investície, ďalšie čakajú za dverami

Každý z týchto segmentov sa však pred tromi dekádami musel vyrovnať so zmenou režimu, s praktikami privatizérov aj s otvorením trhu.

Aj napriek tomu množstvo kľúčových podnikov dokázalo prosperovať dodnes. Svedčia o tom tiež dáta ministerstva životného prostredia, podľa ktorého podiel priemyselnej výroby na hrubom domácom produkte atakuje zhruba 20 percent.

HN pri príležitosti prichádzajúceho 30. výročia vzniku Slovenskej republiky zhodnotili silné stránky nášho priemyslu.

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2022-10-05 22:00:42 - Feat.: 1 - Title: Oceľ padá, zlaté časy jej výrobcov sa končia. Závan recesie cíti aj košická U. S. Steel 02 - Modified: 2022-09-08 06:56:26 - Feat.: 1 - Title: Ako bude vyzerať vodíková budúcnosť Slovenska? Sulíkov exrezort odhaľuje karty 03 - Modified: 2022-08-23 07:30:23 - Feat.: 1 - Title: Zistenie HN: Volkswagen má pre multimiliardovú investíciu v hľadáčiku Slovensko. Rieši pri nej detaily 04 - Modified: 2022-09-29 16:47:52 - Feat.: 1 - Title: Výroba v top chemičke je ohrozená. Plyn zdražie o 10 eur a naše náklady o viac ako milión, tvrdí šéf Dusla 05 - Modified: 2022-09-27 10:28:13 - Feat.: 1 - Title: Šéf Slovalca pre HN: Z 226 pecí vyrába desať. Zostaneme vypnutí, pokiaľ sa nestanú dve veci
01 - Modified: 2023-02-01 11:02:28 - Feat.: - Title: Mestečko na juhozápade má pre megainvestíciu lepšiu pozíciu ako Košice, chýba len diaľnica, tvrdí primátor 02 - Modified: 2023-01-27 08:10:36 - Feat.: - Title: Zistenie HN: Vo Volkswagene využijú inflačnú doložku. Mzdy porastú takmer o 200 eur 03 - Modified: 2023-01-18 12:41:34 - Feat.: - Title: HN24: Výroba áut v Česku vlani stúpla o desatinu na 1,218 milióna vozidiel 04 - Modified: 2023-01-17 09:11:37 - Feat.: - Title: Fiala: Bol som prekvapený, keď za mnou prišiel Mečiar a ďakoval mi 05 - Modified: 2023-01-14 23:02:34 - Feat.: - Title: Šéf Škoda Auto pre HN: V predajoch elektromobilov sme suverénne poslední v Únii. Myslíme si, že nás to obíde
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
03. február 2023 09:18