StoryEditor

Slovensku hrozí extrémne zdraženie palív na pumpách. Sú za tým nové kroky Bruselu

30.12.2022, 00:00
  • Systém obchodovania s emisnými povolenkami sa má dočkať zmien. Okrem veľkých priemyselníkov má ovplyvniť aj námornú či cestnú dopravu, no tiež budovy. 
  • Cieľom je motivovať k zníženiu uhlíkovej stopy a zbierať financie na rozvoj zelených opatrení. 
  • Opatrenia, ktoré majú platiť o zhruba päť rokov, sú však zahalené rúškom tajomstva. Dôvodom je rozdielny postoj členských krajín Únie aj obavy politikov zo sociálnych nepokojov. 

Emisné povolenky a systém obchodovania s emisnými kvótami. Termíny, ktoré sa môžu zdať bežnému Európanovi vzdialené, no nepriamo ho ovplyvňujú už roky. Brusel totiž v roku 2005 zaviedol do praxe svetový unikát s cieľom zraziť produkované emisie a prispieť tak k zmierneniu klimatických zmien.

Recept Únie je jednoduchý. Najväčším znečisťovateľom a spotrebiteľom energií dáva časť emisných povoleniek zadarmo, rok čo rok ich je však menej a zvyšok si musia kupovať. Problémom je však to, že ich cena v posledných mesiacoch rástla o desiatky percent. Zatiaľ čo pred rokom bola ich cena na úrovni 30 eur, dnes je to viac ako 80 eur.

Dôvodom je, že ich je menej, no aj to, že sa podľa kapitánov priemyslu stali terčom špekulantov. A aj keď výrobcovia emitujú čoraz menej, platia čoraz viac. Čo je však horšie, cena povoleniek sa premieta do cien vyrobenej energie a energeticky náročné podniky tak platia túto „skrytú daň“ hneď dvakrát.

Bežný spotrebiteľ dosiaľ túto umelú záťaž výrobcov ocele, cementu, hnojív, papiera, skla a mnohých ďalších výrobkov platil nepriamo a v obmedzenej miere, keďže najväčší hráči dostávali časť povoleniek zadarmo.

To sa však má zmeniť. Top emitenti skleníkových plynov majú byť zaťažení viac a zmeny v systéme máme pocítiť aj priamo na svojich peňaženkách. Chystá sa totiž rozšírenie systému o emisie z cestnej a námornej dopravy a tiež zo sektora budov. V praxi to môže znamenať to, že povolenkový systém pocítime napríklad na čerpacej stanici či na vyúčtovaní za vykurovanie.

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 71% na dočítanie.
01 - Modified: 2023-05-07 17:14:10 - Feat.: 1 - Title: Ódor pre HN: Vždy ma inšpirovali svetovo známi centrálni bankári alebo ministri financií (archívny rozhovor) 02 - Modified: 2022-12-26 08:51:46 - Feat.: 1 - Title: Slovenská ekonomika aj po 30 rokoch zaostáva za Českom. Zápasí s viacerými problémami, tvrdia analytici 03 - Modified: 2022-12-25 17:40:35 - Feat.: 0 - Title: Za čo si v roku 2023 priplatíme najviac? Pozrite si sumár najdrahších položiek i dôvody, prečo je tomu tak 04 - Modified: 2022-12-25 14:06:55 - Feat.: 1 - Title: Čo čaká automobilový priemysel v roku 2023? Stále budú chýbať čipy a zelený tlak Bruselu 05 - Modified: 2022-12-25 09:57:57 - Feat.: 1 - Title: Minister Hirman pre HN: Ak by sme nepomohli domácnostiam, situácia by sa nám rozpadla pod rukami 06 - Modified: 2022-12-24 18:33:31 - Feat.: 1 - Title: Investičná otočka priniesla miliardy eur a tisícky miest. Krúžia okolo nás príležitosti väčšie ako Volvo
01 - Modified: 2024-11-14 09:08:07 - Feat.: - Title: V Bruseli sa diskutovalo aj o konkurencieschopnosti slovenských farmárov 02 - Modified: 2024-11-13 23:00:00 - Feat.: - Title: Kým európski producenti stagnujú, Rusi sa vynašli. Putin k nám posiela hnojivá v rekordnom množstve 03 - Modified: 2024-11-13 15:29:46 - Feat.: - Title: Obranu Ukrajiny nemožno odkladať, treba rýchlo konať, vyhlásil šéf ukrajinskej diplomacie 04 - Modified: 2024-11-13 09:05:52 - Feat.: - Title: Blinken na návšteve v Bruseli diskutuje o ďalšej podpore pre Ukrajinu 05 - Modified: 2024-11-13 08:47:30 - Feat.: - Title: Automobilka Audi skončila s hľadaním investora, závod v Bruseli zatvorí
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
14. november 2024 20:19