Emisné povolenky a systém obchodovania s emisnými kvótami. Termíny, ktoré sa môžu zdať bežnému Európanovi vzdialené, no nepriamo ho ovplyvňujú už roky. Brusel totiž v roku 2005 zaviedol do praxe svetový unikát s cieľom zraziť produkované emisie a prispieť tak k zmierneniu klimatických zmien.
Recept Únie je jednoduchý. Najväčším znečisťovateľom a spotrebiteľom energií dáva časť emisných povoleniek zadarmo, rok čo rok ich je však menej a zvyšok si musia kupovať. Problémom je však to, že ich cena v posledných mesiacoch rástla o desiatky percent. Zatiaľ čo pred rokom bola ich cena na úrovni 30 eur, dnes je to viac ako 80 eur.
Dôvodom je, že ich je menej, no aj to, že sa podľa kapitánov priemyslu stali terčom špekulantov. A aj keď výrobcovia emitujú čoraz menej, platia čoraz viac. Čo je však horšie, cena povoleniek sa premieta do cien vyrobenej energie a energeticky náročné podniky tak platia túto „skrytú daň“ hneď dvakrát.
Bežný spotrebiteľ dosiaľ túto umelú záťaž výrobcov ocele, cementu, hnojív, papiera, skla a mnohých ďalších výrobkov platil nepriamo a v obmedzenej miere, keďže najväčší hráči dostávali časť povoleniek zadarmo.
To sa však má zmeniť. Top emitenti skleníkových plynov majú byť zaťažení viac a zmeny v systéme máme pocítiť aj priamo na svojich peňaženkách. Chystá sa totiž rozšírenie systému o emisie z cestnej a námornej dopravy a tiež zo sektora budov. V praxi to môže znamenať to, že povolenkový systém pocítime napríklad na čerpacej stanici či na vyúčtovaní za vykurovanie.
Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 71% na dočítanie.
01 - Modified: 2022-12-28 09:59:15 - Feat.: 1 - Title: Viceguvernér NBS pre HN: Pre viacerých to môže byť ťažký rok. Dúfame, že naša ekonomika nepôjde dole vodou
02 - Modified: 2022-12-26 08:51:46 - Feat.: 1 - Title: Slovenská ekonomika aj po 30 rokoch zaostáva za Českom. Zápasí s viacerými problémami, tvrdia analytici
03 - Modified: 2022-12-25 17:40:35 - Feat.: 0 - Title: Za čo si v roku 2023 priplatíme najviac? Pozrite si sumár najdrahších položiek i dôvody, prečo je tomu tak
04 - Modified: 2022-12-25 14:06:55 - Feat.: 1 - Title: Čo čaká automobilový priemysel v roku 2023? Stále budú chýbať čipy a zelený tlak Bruselu
05 - Modified: 2022-12-25 09:57:57 - Feat.: 1 - Title: Minister Hirman pre HN: Ak by sme nepomohli domácnostiam, situácia by sa nám rozpadla pod rukami
06 - Modified: 2022-12-24 18:33:31 - Feat.: 1 - Title: Investičná otočka priniesla miliardy eur a tisícky miest. Krúžia okolo nás príležitosti väčšie ako Volvo
01 - Modified: 2023-03-24 09:42:37 - Feat.: - Title: Náš Volkswagen ťaží z čínskeho aj amerického hladu po luxuse. Fabrika hlási jeden z najziskovejších rokov
02 - Modified: 2023-03-23 16:22:37 - Feat.: - Title: Klus naznačil, že európski poslanci sú nekompetentní pokrytci
03 - Modified: 2023-03-23 09:00:00 - Feat.: - Title: Druhá šanca pre spaľovacie motory? Záchranu môžu priniesť e-palivá, ktoré majú mnoho hendikepov (Brífing HN)
04 - Modified: 2023-03-24 15:36:03 - Feat.: - Title: Spaľováky Brusel najprv „zarezal“, teraz im dáva druhú šancu. Tankovanie sa však poriadne predraží
05 - Modified: 2023-03-15 13:26:24 - Feat.: - Title: Hladová dolina ťaží z rodinného biznisu Belgičanov. Idú tam vyrábať top lasery