Úradná kontrola potravinového reťazca na Slovensku je roztrieštená, sú nedostatočne zadefinované kompetencie dozorných orgánov, ktoré sa prelínajú, a povinnosti jednotlivých strán nie sú jednoznačne ustanovené zákonom.
Vyplýva to z kontroly Najvyššieho kontrolného úradu o bezpečnosti potravín, o ktorej výsledkoch informovala Daniela Bolech Dobáková, hovorkyňa úradu.
Šedé miesta
Spresnila, že základné kompetencie sú rozdelené medzi Štátnu veterinárnu a potravinovú správu, ktorá je riadená Ministerstvom pôdohospodárstva a rozvoja vidieka a Úrad verejného zdravotníctva, ktorý spadá pod rezort zdravotníctva.
Rozdelenie potravinárskych podnikov na Slovensku medzi dva dozorné orgány podľa NKÚ nekorešponduje vo všetkých prípadoch s ich vecnou pôsobnosťou, dôsledkom čoho existujú šedé miesta, na ktorých sú napríklad živočíšne potraviny kontrolované iba hygienikmi, nie veterinármi.
Vzájomná informovanosť a spolupráca medzi dozornými orgánmi funguje v praxi len na základe dohody o spolupráci. Chýba pritom aktívne využitie moderných informačných systémov na včasné zdieľanie informácií o zistených nedostatkoch či porušeniach pravidiel.
Existujúci systém úradných kontrol potravín má síce na Slovensku historické korene, v súčasnosti ho používa podľa NKÚ už iba päť členských štátov Európskej únie - okrem Slovenska je to Poľsko, Slovinsko, Taliansko a Cyprus.
Systém kontroly
"Jeho rizikom je chýbajúci komplexný pohľad na bezpečnosť celého potravinového reťazca, čo môže mať negatívny vplyv na zacielenie a účinnosť úradnej kontroly potravín. Prax ukázala aj nedostatočnú komunikáciu hlavne medzi rezortmi pôdohospodárstva a zdravotníctva. Európska únia síce neurčila členským štátom žiadny konkrétny model úradnej kontroly bezpečností potravín, ale väčšina z nich má systém kontroly celého potravinového reťazca pod jedným štátnym orgánom," zdôraznila podpredsedníčka NKÚ Henrieta Crkoňová.
Podpredsedníčka kontrolórov upozornila, že v zákone o potravinách nie sú jasne vymedzené kompetencie dozorných orgánov pre všetky miesta, kde sa potraviny predávajú alebo sa používajú ako surovina na prípravu pokrmov a jedál. Nie je určené, kto má kontrolovať potraviny v novinových stánkoch, v predajniach s drogistickým tovarom, v predajných automatoch.
Hovorkyňa dodala, že NKÚ na základe zistených skutočností odporúča parlamentnému výboru pre pôdohospodárstvo a životné prostredie, aby žiadal vypracovanie analýzy na integráciu rozdelených kompetencií orgánov štátnej správy úradných kontrol potravín a na základe toho prehodnotil jeho súčasné nastavenie.
Súčasné rozdelenie kompetencií dozorných orgánov, ktorým navyše chýba aj spoločná platforma, nie je totiž podľa NKÚ trvalo udržateľné. Kontrolóri upozornili preto aj na potrebu vybudovať elektronickú platformu v oblasti úradných kontrol potravín pre všetky zainteresované subjekty.