Ilustračná fotografia. FOTO: ZSSK
StoryEditor

Železnice trápi nedostatok zamestnancov. Chýbajú najmä rušňovodiči, nových chce vychovať škola v Martine

30.03.2024, 11:20
Autor:
TASRTASR

Pomôcť pri hľadaní nových posíl do železničného sektora by mohlo duálne vzdelávanie.

Železniciam chýbajú nielen zamestnanci, ale aj študenti, ktorí by o odbory spojené so železnicami mali záujem. Nedostatok je najmä rušňovodičov, posily do tejto profesie by mohol priniesť maturitný odbor rušňovodič na Strednej odbornej školy dopravnej (SOŠD) v Martine.

Aj to boli témy na marcovej konferencii Železnica v pohybe 2024 v Martine, kde sa diskutovalo o aktuálnom stave železničného sektora.

Dlhodobý nedostatok zamestnancov

"V školskom roku 2024/2025 je do 1. ročníka prihlásených na experimentálny odbor rušňovodič 48 študentov, v aktuálnom školskom roku 2023/2024 je v prvom ročníku 30 študentov," priblížila riaditeľka SOŠD Jarmila Matejčíková s tým, že školu každoročne opustí 70 až 80 maturantov a väčšina z nich ostáva pracovať v sektore železničnej dopravy a elektrotechniky.

image

Pri Nitre museli pristúpiť k radikálnemu kroku. Teraz železničiarov tlačí ďalší problém: platy

Železničiari však už dlhodobo upozorňujú na nedostatok zamestnancov v sektore. Podľa údajov výskumno-štatistickej a poradensko-konzultačnej spoločnosti Trexima Bratislava bude do roku 2050 v porovnaní so súčasným rokom na trhu práce ešte o 250-tisíc zamestnancov menej.

Ako priblížila Lucia Lednárová Dítětová z Trexima Bratislava, 22 percent slovenských maturantov odchádza do zahraničia ďalej študovať alebo pracovať, z nich väčšina smeruje do susednej Českej republiky.

Duálne vzdelávanie

Pomôcť pri hľadaní nových posíl do železničného sektora by mohlo duálne vzdelávanie. Vzdelávanie rušňovodičov je totiž podľa Ivany Pilkovej z personálnej spoločnosti RailJOB finančne náročné a práve duálne vzdelávanie môže pomôcť tieto náklady znížiť.

"V duálnom vzdelávaní v odbore rušňovodič po získanie odbornej spôsobilosti riadiť rušeň, po maturite a splnení všetkých predpokladov, sú odhadované priemerné náklady približne 6-tisíc eur na študenta.

image

Mašiny zo Škody či Vrútok dostali konkurenciu. Na juhu Slovenska začali jazdiť švajčiarske vlaky

Finančné náklady železničného dopravného podniku na študenta, ktorý je z iného odboru, prípadne úplne mimo železnice, sú pri 18-mesačnom kurze rušňovodiča približne 23-tisíc - 25-tisíc eur," priblížila Pilková.

Otvorenie študijného odboru pre rušňovodičov vítajú aj samotní železničiari. Hoci podľa prezidenta Asociácie železničných dopravcov Slovenska Jána Biznára to aktuálne problémy s nedostatkom zamestnancov v tejto profesii nevyrieši, no do budúcna prispeje k výchove nových rušňovodičov v horizonte štyroch - piatich rokov.

 

01 - Modified: 2024-03-03 23:00:00 - Feat.: 1 - Title: Nové vlaky majú nahradiť len trojročné súpravy pri Žiline. Podľa analytikov ich viac potrebuje východ 02 - Modified: 2024-03-21 13:42:49 - Feat.: 1 - Title: Slovenské železnice počas Veľkej noci zvýšia kapacitu IC vlakov a posilnia vlakové spojenia 03 - Modified: 2024-02-16 11:53:43 - Feat.: 0 - Title: Kto si sadne za volanty autobusov? Pre predčasné dôchodky odchádzajú skúsení ľudia 04 - Modified: 2024-02-02 16:02:58 - Feat.: 1 - Title: “Urobte si na trati poriadok.” Slovensko má výrazne viac vykoľajení vlakov než Česko
01 - Modified: 2025-01-30 08:18:43 - Feat.: - Title: Kto môže obísť naše železnice, tak ich obíde. Ťaží z toho Maďarsko aj Rakúsko (rozhovor) 02 - Modified: 2025-01-28 17:40:33 - Feat.: - Title: ZSSK vyhlásila verejné obstarávanie na modernizáciu vozňov pre nočné spoje 03 - Modified: 2025-01-20 15:22:34 - Feat.: - Title: Železnice vyhlásili verejné obstarávanie na nákup nových lôžkových vozňov 04 - Modified: 2025-01-15 14:11:28 - Feat.: - Title: ZSSK vyhlásila tender na nákup elektrických vlakov na frekventovanú trasu zo západu 05 - Modified: 2025-01-14 08:29:44 - Feat.: - Title: Železničiari chcú na najvyťaženejšiu trať nasadiť štyri nové vlaky. Cestujúcim majú ušetriť takmer 10 minút
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
31. január 2025 05:30