Zatiaľ čo počty osobných vlakov vlani rástli, nákladná doprava na koľajach zažila zlý rok. FOTO: ZSSK
StoryEditor

Po historickej strate rekordný zisk. Štátny kolos vďačí za slušný výsledok dvom okolnostiam

04.04.2024, 00:00
  • Za dobrým výsledkom železníc sú vyššie dotácie od štátu a lacnejšie energie.
  • Na tratiach jazdilo vlani najviac vlakov. Znamenalo to však aj to, že boli nepresné.
  • Kým osobné vlaky dopravu ťahali, nákladná doprava sa trápila. Štátny dopravca prišiel o veľkého klienta.

Hovorí sa jej aj chrbtová kosť dopravy. Železnica by mala v najbližších rokoch dostať kvôli svojim ekologickým výhodám viac peňazí. Väčšina investícií, stámilióny eur poputujú do modernizácie trate na severe krajiny, začína sa však pracovať aj na iných, doteraz menej populárnych tratiach.

image

Železnice trápi nedostatok zamestnancov. Chýbajú najmä rušňovodiči, nových chce vychovať škola v Martine

Samotná infraštruktúra však nie je jedinou položkou, ktorá v tomto segmente hltá peniaze daňových poplatníkov. V štátnom kolose, ktorý sa stará o koľaje, vstupujú do hry aj materiál, energie či personál.

Železnice Slovenskej republiky nedávno zverejnili svoje výsledky za rok 2023 a vyzerá to tak, že za posledné obdobie majú najzdravšie hospodárenie. Oproti rekordnej strate 78 miliónov eur spred roka im svieti v pluse viac než dvojmiliónová položka. Po šnúre štyroch „červených“ rokov je to ďalší rekord, avšak v pozitívnom smere. 

Lacnejšia elektrina

Na dobrých číslach sa do veľkej miery nepodpísali kroky smerujúce k optimalizácii vo firme. Tá je už dlhšie cieľom kritiky najmä z radov ministerstva financií, ktoré v minulosti zadefinovalo, kde by železničiari dokázali ušetriť.

Za pozitívnym výsledkom je o 40 miliónov vyššia štátna dotácia a zhruba o 60 miliónov eur nižšie náklady na energie, ktoré Železnice Slovenskej republiky nakupovali v roku 2022 veľmi nevýhodne. Vysúťažený dodávateľ elektriny totiž vtedy odstúpil od zmluvy a neskôr aj skrachoval.

Železnice tak museli nakupovať elektrinu na spotovom trhu za oveľa vyššie ceny, ktoré nevedeli preklopiť do zmlúv s dopravcami, takže im predávali trakč...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-03-28 14:31:51 - Feat.: 1 - Title: Pri Nitre museli pristúpiť k radikálnemu kroku. Teraz železničiarov tlačí ďalší problém: platy 02 - Modified: 2024-03-19 23:00:00 - Feat.: 1 - Title: Na biznis a cestu z „týždňovky“. Linka Bratislava – Košice nemá primárne slúžiť turistom, tvrdí štát 03 - Modified: 2024-03-18 15:41:38 - Feat.: 0 - Title: Šéf Nemocnice Bory: Najväčšie riziko pre Bory je, ak sa tu žiadna nová nemocnica nepostaví
01 - Modified: 2024-10-28 14:46:50 - Feat.: - Title: Ruská banka VTB potvrdila smerovanie k rekordnému miliardovému celoročnému zisku 02 - Modified: 2024-10-24 22:00:00 - Feat.: - Title: Zrýchlenie trate na Záhorí spustilo domino efekt. Odsúva sa preto nová stanica na severe Bratislavy 03 - Modified: 2024-10-23 07:22:41 - Feat.: - Title: Deutsche Bank sa v treťom štvrťroku vrátila k zisku. Prispelo k tomu zníženie vyčlenených rezerv na súdny spor 04 - Modified: 2024-10-16 13:02:50 - Feat.: - Title: Stellantis očakáva pokles predaja vozidiel. Varovanie pred nižším ziskom odráža redukciu nadmerných zásob 05 - Modified: 2024-10-15 14:15:33 - Feat.: - Title: Letecký spoj z Bratislavy do Košíc bude treba dotovať miliónmi eur ročne, tvrdí PS
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
05. november 2024 04:48