Hovorí sa jej aj chrbtová kosť dopravy. Železnica by mala v najbližších rokoch dostať kvôli svojim ekologickým výhodám viac peňazí. Väčšina investícií, stámilióny eur poputujú do modernizácie trate na severe krajiny, začína sa však pracovať aj na iných, doteraz menej populárnych tratiach.
Samotná infraštruktúra však nie je jedinou položkou, ktorá v tomto segmente hltá peniaze daňových poplatníkov. V štátnom kolose, ktorý sa stará o koľaje, vstupujú do hry aj materiál, energie či personál.
Železnice Slovenskej republiky nedávno zverejnili svoje výsledky za rok 2023 a vyzerá to tak, že za posledné obdobie majú najzdravšie hospodárenie. Oproti rekordnej strate 78 miliónov eur spred roka im svieti v pluse viac než dvojmiliónová položka. Po šnúre štyroch „červených“ rokov je to ďalší rekord, avšak v pozitívnom smere.
Lacnejšia elektrina
Na dobrých číslach sa do veľkej miery nepodpísali kroky smerujúce k optimalizácii vo firme. Tá je už dlhšie cieľom kritiky najmä z radov ministerstva financií, ktoré v minulosti zadefinovalo, kde by železničiari dokázali ušetriť.
Za pozitívnym výsledkom je o 40 miliónov vyššia štátna dotácia a zhruba o 60 miliónov eur nižšie náklady na energie, ktoré Železnice Slovenskej republiky nakupovali v roku 2022 veľmi nevýhodne. Vysúťažený dodávateľ elektriny totiž vtedy odstúpil od zmluvy a neskôr aj skrachoval.
Železnice tak museli nakupovať elektrinu na spotovom trhu za oveľa vyššie ceny, ktoré nevedeli preklopiť do zmlúv s dopravcami, takže im predávali trakč...
Zostáva vám 85% na dočítanie.