Na začiatku tu bol hlavne vznešený cieľ. Budeme ekologickejší, zredukujeme emisie, zabojujeme s nebezpečnou zmenou klímy a odstrihneme sa od fosílnych palív. A tak prišlo k postupnému stanovovaniu cieľov, keď výrobcovia začali čeliť čoraz prísnejším emisným limitom a tlačili pred sebou míľnik v roku 2035, ktorý sa zvykne označovať aj za rok, odkedy bude zakázaný predaj spaľovacích motorov.
Ak sa budete rozprávať s akýmkoľvek predstaviteľom európskeho automotive, ciele zostali rovnaké. Stále všetci chcú čistejší vzduch aj odvrátenie klimatickej katastrofy. Priemysel však zvykne varovať, že to nemôže byť operácia, ktorá sa síce podarí, no pacient nakoniec aj tak zomrie.
Automobilky si totiž bezpochyby za posledné roky splnili svoju úlohu. Investovali miliardy do výskumu a vývoja a následne aj do produktov, ktoré majú elektromobilitu v Európe nakopnúť. To sa však nedeje a aktuálnu krízu dopytu môžeme sledovať na každom výrobcovi, najmä na nemeckom Volkswagene.
Aktuálny šéf Renaultu aj Európskej asociácie výrobcov automobilov Luca de Meo vidí jasného vinníka. „Tí, ktorí stanovili pravidlá, neposkytli potrebné trhové podmienky, nabíjaciu infraštruktúru, stabilné stimulačné schémy, ceny energie a mnoho, mnoho ďalšieho,“ tvrdí.
Otázkou za milión je, čo s tým? Meniť pravidlá počas hry či urýchliť nastavený kurz? Zdá sa, že jasno v tom má aktuálne najväčšia politická skupina Európskeho parlamentu Európska ľudová strana – EPP, ktorej členkou je aj aktuálna líderka Komisie Ursula von der Leyenová. Frakcia má podľa agentúry Reuters aktuálne v pláne navrhnúť zrušenie zákazu predaja nových áut so spaľovacím motorom.
Politická sila tu je, vôľa je otázna
Zostáva vám 68% na dočítanie.