Problémy majú automobilky aj ich dodávatelia. FOTO: HN/Radoslav Petrík
StoryEditor

Nielen automobilky sú v kríze. Tá postihla aj segment, ktorý na Slovensku zamestnáva štvornásobok ľudí

25.11.2024, 00:00
  • Automobilový priemysel u nás reprezentujú najmä automobiloví výrobcovia. 
  • Omnoho väčším zamestnávateľom sú však ich dodávatelia. Tých je u nás 350, zamestnávajú približne 130-tisíc ľudí. 
  • Matka takmer každého jedného z nich však má v pláne veľké optimalizačné plány. 
  • Prepúšťať chcú hlavne v Nemecku, škrty sa prejavia aj u nás. Hlavná vlna prepúšťania má ešte len prísť.   

Ak väčšina z nás počuje slovo automobilový priemysel, predstaví si pilier ekonomiky. A najmä štyri na Slovensku pôsobiace automobilky. Niet sa čo čudovať.

Len samotný Volkswagen zamestnáva približne 12-tisíc ľudí, Jaguar Land Rover ďalších päťtisíc, Kia viac ako štyritisíc a trnavský Stellantis má vo svojich radoch zhruba tri a pol tisíca pracovníkov. K nim sa navyše má už onedlho pripojiť aj košické Volvo. S ním budú dohromady všetci dávať prácu približne 27-tisíc ľuďom. 

Aj keď ide o ohromné číslo, stále ide len o zlomok zamestnanosti v sektore. Automobilový priemysel u nás totiž tvoria z hľadiska zamestnanosti hlavne dodávatelia. Tých je len na Slovensku viac ako 350, spolu zamestnávajú približne 130-tisíc ľudí, teda viac ako štvornásobok. Tí najväčší z hľadiska počtu pracovníkov prekonávajú samotných výrobcov vozidiel, ktorým dodávajú. 

Pilieru, ktorý generuje 12 percent hrubého domáceho produktu a na ktorom stojí naša ekonomika, priali posledné dekády. No segment si prešiel sériou kríz, aktuálne sa nachádza v obrovských problémoch. Výr...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-11-25 09:31:20 - Feat.: 0 - Title: VEĽKÁ ANALÝZA: Nemci chcú od novej vlády ekonomický reštart. Pomôcť majú i státisíce kvalifikovaných migrantov 02 - Modified: 2024-11-21 13:15:48 - Feat.: 1 - Title: Nemecká automobilka Mercedes-Benz plánuje výrazné zníženie nákladov 03 - Modified: 2024-11-20 23:00:00 - Feat.: 1 - Title: Bude nakoniec všetko úplne inak? Ropa môže dostať druhú šancu, gigantom vyčítajú sabotáž 04 - Modified: 2024-11-20 15:18:14 - Feat.: 1 - Title: Ford sa chystá prepúšťať. Slabý záujem o elektromobily oberie o prácu 14 percent ľudí 05 - Modified: 2024-11-20 10:00:00 - Feat.: 0 - Title: Európska centrálna banka opäť znižuje sadzby, Slovensko však čakajú vyššie dane a inflácia 06 - Modified: 2024-11-23 18:13:27 - Feat.: 1 - Title: Šéf obrany kritizuje druhý najväčší armádny nákup. Čím viac budú meškať, tým viac dostanú zaplatené, vraví 07 - Modified: 2024-11-19 15:51:46 - Feat.: 1 - Title: Ukrajinský parlament schválil rozpočet na budúci rok. Vláda v ňom zvýšila prostriedky na obranu 08 - Modified: 2024-11-19 14:22:34 - Feat.: 1 - Title: Inflácia v eurozóne v októbri vzrástla. Stále je však v súlade s cieľom centrálnej banky
01 - Modified: 2024-12-17 18:21:09 - Feat.: - Title: Taraba na Rade ministrov EÚ podporil automobilový priemysel, zúčastnil sa aj na stretnutí V4 02 - Modified: 2024-12-17 15:55:07 - Feat.: - Title: Stellantis si v Taliansku ponechá všetky talianske závody a zvýši výrobu 03 - Modified: 2024-12-15 23:00:00 - Feat.: - Title: Aké triky majú na štátny bič top firmy? Stratégiu má košická Steelka, automobilka v Trnave aj mobilný operátor 04 - Modified: 2024-12-12 16:20:58 - Feat.: - Title: Stellantis predĺži odstávku výroby v závode Mirafiori o ďalšie dva týždne. Vyhodnocuje objednávky 05 - Modified: 2024-12-12 15:25:44 - Feat.: - Title: Optimizmus firiem mierne ochladol, v úvode roka budú v kurze najmä šoféri, skladníci či montážni pracovníci
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
18. december 2024 10:58