Ilustračná snímka. FOTO: Peter Mayer
StoryEditor

Regióny Slovenska trápi dopravná chudoba, obyvatelia zápasia s nedostatkom spojov aj dlhým časom prepravy

13.03.2025, 11:25
Autor:
TASRTASR

Ohrození sú aj obyvatelia obcí, ktoré sa nachádzajú blízko okresného mesta, avšak majú k dispozícii nízky počet spojov verejnej osobnej dopravy, uvádzajú analytici.

Približne sedem percent obyvateľov Slovenska žije v oblastiach s vysokým stupňom ohrozenia dopravnou chudobou. V Prešovskom a Banskobystrickom kraji ide o takmer polovicu obcí, najohrozenejšie sú regióny Gemer, horný Zemplín a sever Šariša.

image

Banícke srdce Slovenska vymiera. Príbeh pádu ťažobnej metropoly je aj o znečistení a zlyhaní

Nedostupná verejná doprava

Ohrozené sú aj obce v blízkosti okresného mesta, no majú k dispozícii nízky počet spojov verejnej osobnej dopravy, ako aj niektoré obce na západe Slovenskej republiky, ktoré majú dlhý čas prepravy. Vyplýva to z analýzy Inštitútu environmentálnej politiky s názvom Nemám auto, nemám autobus.

Dopravná chudoba znamená podľa Inštitútu environmentálnej politiky neschopnosť alebo ťažkosti osôb a domácností hradiť náklady na súkromnú alebo verejnú dopravu. Súvisí najmä s nedostupnou verejnou osobnou dopravou a potrebou cestovať na dlhšie vzdialenosti. Základné kritériá dopravnej chudoby sú cenová dostupnosť, fyzická dostupnosť a prístupnosť dopravy, priblížil.

image

Menšie nemocnice dostavajú od poisťovní viac peňazí, ako štátne, tvrdia lekári

V Prešovskom kraji je najviac, 293 obcí ohrozených dopravnou chudobou, nasleduje Banskobystrický kraj s 224 obcami. V Košickom ide o 130 obcí. Sedemdesiat obcí je ohrozených v Nitrianskom kraji, v Žilinskom 60, v Trenčianskom 58 a Trnavskom kraji 29. V Bratislavskom kraji je najmenej ohrozených obcí, a to dve, uvádza sa v analýze.

"V 289 obciach s najvyšším stupňom ohrozenia dopravnou chudobou žije 76-tisíc obyvateľov, polovica z nich len v Prešovskom kraji. Naopak, približne 40 percent populácie žije v obciach s najnižším stupňom ohrozenia, väčšina z nich v mestách," skonštatovali analytici. Doplnili, že obyvatelia miest majú lepší prístup k infraštruktúre verejnej dopravy a službám, čím sú menej vystavení riziku dopravnej chudoby.

Dva autobusy ráno

Inštitút environmentálnej politiky tvrdí, že nízky počet spojov verejnej osobnej dopravy je kľúčovým faktorom zvyšovania rizika dopravnej chudoby v obciach. Vo väčšine obcí je hlavnou príčinou nízka frekvencia spojov do miest. "Obyvatelia obcí s vysokým stupňom ohrozenia majú k dispozícii menej ako tri spoje v ranných a večerných hodinách, zatiaľ čo v obciach s nízkym ohrozením je počet spojov trojnásobný," poznamenali analytici.

image

Najvýhodnejšie cestovné od ZSSK je elektronické, ekologické a ekonomické

Na východe Slovenska súvisí dopravná chudoba s nedostupnou verejnou dopravou a cestovaním na dlhšie vzdialenosti. V okresoch Snina, Medzilaborce a Sobrance je najmä nízky počet spojov verejnej osobnej dopravy a dlhého precestovaného času k službám, priblížil Inštitút environmentálnej politiky. Poukázal tiež na najvýchodnejšie obce Zboj a Nová Sedlica, ktoré sa nachádzajú vyše 45 minút od najbližšej nemocnice.

"Ohrození sú aj obyvatelia obcí, ktoré sa nachádzajú blízko okresného mesta, avšak majú k dispozícii nízky počet spojov verejnej osobnej dopravy. Príkladom sú obce Dolný Badín, Horný Badín, Čabradský Vrbovok, Selce a Drienovo v okrese Krupina, kde sú k dispozícii dva autobusové spoje ráno," uviedli analytici.

Problém aj na západe Slovenska

Riziko dopravnej chudoby zvyšuje podľa inštitútu aj obmedzený prístup k autám a financiám. Ide napríklad o obce v okrese Rimavská Sobota, kde majú nízky počet spojov verejnej osobnej dopravy, nízke príjmy a vysokú mieru nezamestnanosti. Zároveň sa tam nachádzajú obce s najnižším počtom áut na obyvateľa, tvrdí Inštitút environmentálnej politiky.

image

Náhradné autobusy na Zemplíne čoskoro skončia. Železničiari avizujú finiš pri megaprojekte

Pokračuje, že dopravnou chudobou sú ohrozené aj niektoré obce na západe, faktorom je často čas prepravy. Obyvatelia ohrozených obcí v okresoch Malacky a Senica cestujú v priemere takmer hodinu. Obec Studienka má k dispozícii štyri spoje do Bratislavy v ranných hodinách, cesta verejnou dopravou trvá takmer dvojnásobne dlhšie oproti autu, opísali analytici.

Ďalším činiteľom sú priveľké vzdialenosti k zastávkam verejnej dopravy. "V obciach Rakúsy a Stráne pod Tatrami v okrese Kežmarok žije až 85 percent obyvateľov v rómskych osadách mimo zastavaného jadra obce. V oboch obciach je nízka dostupnosť áut a obyvatelia sú odkázaní na verejnú osobnú dopravu," uviedol Inštitút environmentálnej politiky.

 

 

01 - Modified: 2025-02-22 09:20:49 - Feat.: 1 - Title: Generačná chudoba vedie k sociálnemu vylúčeniu detí, upozorňuje komisár Mikloško 02 - Modified: 2025-02-20 11:20:22 - Feat.: 1 - Title: Poslankyne PS kritizujú Ficovu vládu: Správa sa asociálne, konsolidáciu nechali na ramenách občanov 03 - Modified: 2025-02-09 11:05:11 - Feat.: 1 - Title: Samosprávy a ľudia majú právo na férový prístup, reaguje Lunter na správy o elektrárni Málinec 04 - Modified: 2025-01-23 15:00:25 - Feat.: 1 - Title: Z najšpinavšieho miesta v Bratislave je luxusná štvrť. Sťahujú sa tam prví obyvatelia (reportáž) 05 - Modified: 2024-12-26 10:00:00 - Feat.: 1 - Title: U susedov išli spornou cestou, čo si zvolí Slovensko? Štát už dva roky vie, kto potrebuje energopomoc
01 - Modified: 2025-07-11 13:15:23 - Feat.: - Title: Ministerstvo investícií podporilo 24 regionálnych projektov, zmluvy presiahli 23 miliónov eur 02 - Modified: 2025-07-11 12:56:39 - Feat.: - Title: Opozícia kritizuje vládu za zmrazenie eurofondov, výbor pre regióny bol neuznášaniaschopný 03 - Modified: 2025-06-30 12:45:23 - Feat.: - Title: Nový zákon o poľovníctve je pripravený na schválenie na vláde. Bol písaný v regiónoch, tvrdí Takáč 04 - Modified: 2025-06-25 07:46:11 - Feat.: - Title: Poznáte vôbec Slovensko ako správni Slováci? Určte na mape, kde sa nachádzajú Gemer, Šariš či Zemplín 05 - Modified: 2025-06-20 12:11:09 - Feat.: - Title: Vláda zobrala samosprávam 200 miliónov eur, je to podvod na regiónoch, tvrdí SaS a kritizuje rozhodnutie vlády
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
19. júl 2025 07:40