ZSSK na konci vlaňajška predstavila nové rušne Siemens Vectron.FOTO: HN/Ákos Cséplő
StoryEditor

Štát chce nové vlaky za viac než miliardu eur. Väčšina skončí na západe a hlavnej trati do Košíc

26.03.2025, 00:00
  • Priemerný vek štátnych vlakov sa znižuje, dnes je na úrovni 18 rokov.
  • Štát chce po masívnych investíciách do dieselových jednotiek dať stovky miliónov aj na elektrické vozidlá.
  • Viac ľudí chce aj v nočných spojoch, tie však môžu pre modernizáciu zdražieť. 
  • HN pripravili prehľad toho, čo plánuje štát nakúpiť za túto miliardu eur a ako to ovplyvní kvalitu cestovania na Slovensku.
  • Viac ekonomického a politického spravodajstva nájdete na HNonline.sk.

Priemerný vek štátnych vlakov sa znižuje, dnes je na úrovni 18 rokov. Najväčšie resty máme pri tých na elektrinu. Za posledné roky nakúpil národný dopravca vďaka eurofondom desiatky nových vozidiel, investície však išli najmä do menej ekologických dieselových.

Treba dodať, že bez nich sa flotila zatiaľ nezaobíde, keďže väčšina tratí na Slovensku nie je pod trolejmi.

Teraz však prichádzajú na rad práve zelenšie vozidlá. Okrem toho by mali byť modernejšie vozne v nočných spojoch, v ktorých môžu cestujúci prespať. Celá vlna obnovy vozidlového parku, ktorú Železničná spoločnosť Slovensko rozprúdila v tomto roku, však vychádza na viac ako miliardu eur.

Ide konkrétne o päť projektov, ktoré by mali byť pokryté z eurofondov. Otázne je, či sa toľko zdrojov nájde. Pravdepodobne to bude závisieť aj od toho, aký úspech budeme mať pri čerpaní na infraštruktúrne zámery. 

HN pripravili prehľad toho, čo plánuje štát nakúpiť za túto miliardu eur a ako to ovplyvní kvalitu cestovania na Slovensku. 

image

Šéf ZSSK pre HN: Zvažujeme, čo robiť s nočnými vlakmi. Obsadenosť je slabá, všetko musí mať ekonomický zmysel

Nákup lôžkových vozňov

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 79% na dočítanie.
01 - Modified: 2025-03-14 13:19:05 - Feat.: 1 - Title: Šéf ZSSK pre HN: Zvažujeme, čo robiť s nočnými vlakmi. Obsadenosť je slabá, všetko musí mať ekonomický zmysel 02 - Modified: 2025-03-12 23:00:00 - Feat.: 1 - Title: Dvojstovka na Záhorí sa komplikuje. Trať doplatila na šibeničný termín, peniaze lejú železničiari inde 03 - Modified: 2025-03-10 23:20:06 - Feat.: 1 - Title: Štátny dopravca chce kúpiť vlaky na batérie za viac ako 100 miliónov. Využitie nájdu pri Nitre či na Záhorí
01 - Modified: 2025-03-25 14:52:17 - Feat.: - Title: Za cestu vlakom si pri kúpe lístka v pokladni po novom priplatíte 02 - Modified: 2025-03-17 23:00:00 - Feat.: - Title: Elektrina firmám zdražela. Riešením sú baterky 03 - Modified: 2025-03-10 23:20:06 - Feat.: - Title: Štátny dopravca chce kúpiť vlaky na batérie za viac ako 100 miliónov. Využitie nájdu pri Nitre či na Záhorí 04 - Modified: 2025-03-05 20:25:56 - Feat.: - Title: Opozícia chce v Grécku za zrážku vlakov spred dvoch rokov vysloviť vláde nedôveru 05 - Modified: 2025-03-04 10:00:00 - Feat.: - Title: Aktuálny grafikon posilnil medzinárodné vlakové spojenia do Česka, Rakúska a na Ukrajinu
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
26. marec 2025 00:04