Železniciam Slovenskej republiky sa podarilo znížiť počet prechodných obmedzení traťovej rýchlosti na historické minimum za posledných desať rokov. FOTO TASR/Pavol Ďurčo
StoryEditor

Železnice znížili počet prechodných obmedzení rýchlosti na historické minimum

14.08.2025, 11:24
Autor:
TASRTASR

Počet obmedzení, ktoré sú zavádzané z dôvodu nedostatkov na zariadeniach železničnej infraštruktúry, klesol na 39 a ich celková dĺžka je približne 19 kilometrov.

Železniciam Slovenskej republiky (ŽSR) sa podarilo znížiť počet prechodných obmedzení traťovej rýchlosti (POTR) na historické minimum za posledných desať rokov.

Počet týchto obmedzení, ktoré sú zavádzané z dôvodu nedostatkov na zariadeniach železničnej infraštruktúry, klesol na 39 a ich celková dĺžka je približne 19 kilometrov. Vo štvrtok o tom informovala hovorkyňa ŽSR Petra Lániková.

„Chválim železničiarov vrátane môjho predchodcu, pretože sme na 19 kilometroch pomalých jázd z celkovej dĺžky koľajísk 6820 kilometrov nikdy historicky neboli. Vďaka patrí aj ministerstvu dopravy, keďže bez navýšenia zdrojov na údržbu by nám elán a šikovné ruky našich zamestnancov nestačili,“ uviedol generálny riaditeľ ŽSR Ivan Bednárik.

Vysoký počet POTR bol v predchádzajúcich rokoch podľa neho dôsledkom dlhodobo neriešených systémových problémov, najmä v oblasti financovania železničnej infraštruktúry. Zvyšujúci sa vek železničných tratí a postupná degradácia ich technického stavu negatívne ovplyvňovali aj kvalitu dopravnej cesty.

image

Analytici: Železnice Slovenskej republiky môžu úsporami získať 33 miliónov eur ročne bez obmedzenia služieb

To sa prejavilo v prevádzkových obmedzeniach s dosahom na plynulosť vlakovej dopravy a plnenie grafikonu. Riešením je podľa železníc systematické a postupné znižovanie deficitu opráv prostredníctvom súvislého zvyšovania objemu líniových opravných prác.

ŽSR vlani prijali novú koncepciu údržby a opráv železničnej infraštruktúry, pričom jej súčasťou sú opatrenia ako realizácia odloženej údržby, plnenie úloh v rámci hlavnej činnosti železníc či kampane zameranej na brúsenie koľajníc a výhybiek. Zároveň sa zameriava aj na riešenie havarijných stavov alebo efektívne využívanie stálych záloh strategického materiálu.

V decembri minulého roka informovali železnice o tom, že počet POTR klesol o 50 percent. Znižovanie tohto počtu sa prejavuje podľa nich na hlavných tratiach, napríklad v úseku Bratislava – Košice je už len jedno POTR, ktoré by malo byť odstránené do konca augusta tohto roka.

Na trati Bratislava – Štúrovo zostávajú dve POTR v úseku mosta cez rieku Váh pri Trnovci nad Váhom, kde prebieha sanácia mostných pilierov.

01 - Modified: 2025-12-19 13:07:56 - Feat.: - Title: ŽSR ukončili rekonštrukciu trate medzi Novou Baňou a Hronským Beňadikom 02 - Modified: 2025-12-17 10:13:22 - Feat.: - Title: Železnice Slovenskej republiky dokončili modernizáciu úseku Váh - Varín - Strečno 03 - Modified: 2025-12-11 14:30:00 - Feat.: - Title: Nový grafikon vlakov 2025/2026: rýchlejšie spojenia, nové služby aj poplatky 04 - Modified: 2025-12-10 10:53:34 - Feat.: - Title: Vláda schválila predaj Železničnej polikliniky v Žiline za 2,605 milióna eur 05 - Modified: 2025-12-03 15:16:45 - Feat.: - Title: Výmena na poste šéfa ŽSR: Po odchode Bednárika do Česka obsadí tento post jeho pravá ruka
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
20. december 2025 05:56