Flickr.com/Michell Zappa
StoryEditor

Mäsové gule už nestačia. Ikea hľadá nové chute netradične, lanári startupy na 20-tisíc eur

27.05.2017, 19:14
Švédsky gigant chce posilniť dôraz na zdravý životný štýl. Už teraz ponúka mäsové gule bez mäsa.

"Ideme do Ikey a keď už tam budeme, tak si dáme obed ..." Rokmi zavedené pravidlo, podľa ktorého si ľudia od nákupného frmolu chodili odpočinúť do zhonu v jedálni nábytkárskeho gigantu, sa začína otáčať na hlavu - ľudia jazdia do Ikey na obed a pritom si napríklad kúpia knižnicu.

Ťažko si možno objednať väčšiu švédsku gastronomickú klasiku ako mäsové gule. Odhady sa rôznia, ale v 389 obchodných domoch po celom svete ich Ikea predá takmer miliarda kusov ročne. Lenže aj taký ťahák sa začína zákazníkom prejedať a tak sa nábytkári snažia rozšíriť svoje portfólio.

Do svojho vývojového centra vo švédskom meste Älmhult lákajú startupové firmy na Ikea Bootcamp. Firmy, ktoré síce môžu mať dobrý nápad, ale chýbajú im prostriedky na financovanie, môže švédska ponuka zaujať - Ikea im ponúka od septembra do decembra tri mesiace ubytovanie, odmenu 20-tisíc eur, prístup k technike reťazca a okamžitú spätnú väzbu od jej odborníkov.

Mäsové gule bez mäsa
Švédska firma sa snaží posilniť odkaz na zdravý životný štýl, čo je trend, ktorý sa prejavuje už v jej dnešnej ponuke. Ikea v rámci tohto ťaženia dokázala okrem iného vyriešiť aj takú kvadratúru kruhu, akou sú vegetariánske mäsové gule. Okrem zdravia sa reťazec zameria na projekty v oblasti mestského farmárčenia, ochutnávok v prostredí virtuálnej reality, skladovania jedál alebo hľadania nových a nečakaných prísad.

Ikea zdôrazňuje, že výmenou za svoju pohostinnosť nebude žiadať nič na oplátku. "Nechceme podiel vo vašej firme, chceme s vami len spolupracovať a možno sa nakoniec staneme vaším zákazníkom," píše sa na webe celej akcie. A to môže byť pre startupy ešte väčšie lákadlo ako 20-tisíc eur, pretože by dodávali tovar klientovi, ktorého obchodmi po celom svete prejde ročne 783 miliónov zákazníkov.

Ikea nie je zďaleka jedinou gigantickou firmou, ktorá sa snaží získať rozumy od malých podnikateľov. V rámci veľkých korporácií sa totiž nemusí podariť dobré nápady pretlačiť cez skostnatenú firemnú štruktúru a výsledkom je potom strata pozície na trhu.

Podobné riziká si podľa agentúry Reuters v poslednom roku uvedomilo minimálne deväť veľkých potravinárov, medzi ktorými nechýba napríklad Danone, General Mills, Campbell Soup alebo Kellogg 's.

Päť percent, ktoré sa počítajú
Na rozdiel od veľkých potravinárov má Ikea výhodu, pretože z jej celkových tržieb v roku 2016 vo výške 34,2 miliardy eur tvorili tržby za jedlo a nápoje v reštauráciách alebo obchodoch 1,7 miliardy eur - ide teda o necelých päť percent. Lenže tento podiel sa postupne zvyšuje a podľa časopisu Forbes Ikea zistila, že 30 percent jej zákazníkov sa vracia len kvôli jedlu.

Server Business Insider navyše pripomína, že jedlo hrá v koncepte reťazca ešte inú úlohu. Priaznivé ceny v Ikea reštauráciách podľa portálu uchlácholia zákazníkovu pozornosť a presvedčia ho, že rovnako výhodne nakúpi aj v prípade nábytku.

Švédi síce dobre vedia, že jedlo je dôležité, ale na 95 percent zostávajúceho biznisu tiež nezabúdajú. Preto okrem kuchárov vábia do svojho inovačného hniezda dizajnérov, technikov alebo inžinierov, ktorí majú vymyslieť, ako firmu udržať v kurze v oblastiach logistiky tovaru, užívateľskej prívetivosti alebo moderných technológií.

01 - Modified: 2021-02-18 16:34:27 - Feat.: - Title: E-shopy pod tlakom: objednávok je priveľa, niektoré služby nefungujú 02 - Modified: 2019-08-28 12:14:34 - Feat.: - Title: Skoncujte s bezcieľnym ponocovaním, vyzýva IKEA v novej kampani 03 - Modified: 2018-01-31 10:09:50 - Feat.: - Title: Aký prevrat IKEA spôsobila? 04 - Modified: 2017-04-24 16:18:46 - Feat.: - Title: Módny dom okopíroval známu tašku Ikea. Predáva ju za tisíce eur 05 - Modified: 2017-03-17 13:12:49 - Feat.: - Title: Zatvorené obchody cez sviatky. Čo si o tom myslí Lidl, Tesco či Ikea?
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
05. november 2024 07:57