Reuters
StoryEditor

Meď ako cesta k zelenej budúcnosti? Elektromobily spotrebujú ďalšie tony kovu, ukazuje správa

13.06.2017, 11:34
Autor:
ČTKČTK
Výroba elektroáut sa dnes podieľa na svetovom dopyte po medi menej ako jedným percentom. To sa však má zmeniť.

Rastúci počet elektrických vozidiel na cestách by v najbližšom desaťročí mohol zvýšiť dopyt po medi pre tento sektor až deväťnásobne. Vyplýva to zo správy konzultačnej spoločnosti IDTechEx vypracovanej pre Medzinárodný zväz medi (ICA). Počet elektrických alebo hybridných áut a autobusov by do roku 2027 mal podľa správy stúpnuť na 27 miliónov z tohtoročných troch miliónov.

"Dopyt po elektrických autách by sa v nasledujúcich desiatich rokoch mal výrazne zvýšiť, pretože technológia sa zlepší, cenový rozdiel s benzínovými vozmi sa zmaže a bude umiestnených viac dobíjacích staníc," uviedol analytik IDTechEx Franco Gonzalez. "Náš prieskum predpovedá, že tento rast zvýši dopyt po medi pre elektrické autá a autobusy zo 185-tisíc ton v roku 2017 na 1,4 milióna ton v roku 2027."

Pod jedno percento

Elektrické autá využívajú značné množstvo medi v batériách a vinutých a medených rotoroch používaných v elektrických motoroch. Jedno auto môže podľa ICA mať až šesť kilometrov medeného elektrického vedenia.

Veľkosť globálneho trhu s meďou sa teraz pohybuje okolo 23,9 milióna ton. To podľa analytikov naznačuje, že elektrické vozidlá sa môžu do desiatich rokov podieľať na dopyte po medi zhruba šiestimi percentami. V súčasnosti je tento podiel necelé jedno percento.

Nárast počtu elektromobilov...

Trh s elektrickými vozmi sa podľa Medzinárodnej energetickej agentúry (IEA) v súčasnosti sústredí len na obmedzený počet krajín. Zhruba 95 percent predaja elektrických áut sa uskutoční v desiatich krajinách - Číne, USA, Japonsku, Kanade, Nórsku, Británii, Francúzsku, Nemecku, Holandsku a Švédsku.

IEA sa domnieva, že existuje "dobrá šanca", že po celom svete, bude do roku 2020 jazdiť 9 až 20 miliónov elektrických vozidiel a ich počet do roku 2025 vzrastie na 40 až 70 miliónov.

... i dopytu po medi

Podľa správy ICA automobil so spaľovacím motorom potrebuje 23 kilogramov medi. Hybridný elektrický automobil potrebuje takmer dvojnásobok, zhruba 40 kilogramov a čisto elektrický automobil až 60 kilogramov medi. Autobus v závislosti na veľkosti batérie potrebuje 224 až 369 kilogramov medi.

Ďalším zdrojom dopytu po medi je tiež dobíjacia infraštruktúra pre elektrické vozidlá. Dopyt po medi by mohlo zvýšiť aj zvažované používanie strešných solárnych panelov u áut, napísala agentúra Reuters.

01 - Modified: 2024-11-13 11:00:00 - Feat.: - Title: Audi „žongluje“ so svojou identitou. Zahodilo štyri kruhy a predstavilo novú značku AUDI 02 - Modified: 2024-11-09 23:00:00 - Feat.: - Title: Prvá jazda s úplne novým crossoverom od MINI. Svojou veľkosťou mieri aj na rodiny​ 03 - Modified: 2024-11-07 10:00:00 - Feat.: - Title: Toto je najštýlovejší Renault súčasnosti. Má vrátiť mladých k autám a zachrániť Európu 04 - Modified: 2024-11-05 13:00:00 - Feat.: - Title: Zamieša novinka od Suzuki karty na trhu? Značka predstavila svoje prvé elektrické auto 05 - Modified: 2024-11-04 14:10:00 - Feat.: - Title: Karta sa obrátila: Suzuki plánuje výrobu úplne nového SUV, dodávať ho bude Toyote
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
15. november 2024 10:40