Miah Kiat Goh sa na riadení rodinnej firmy Karex Berhad podieľa spolu s manželkou aj ďalšími príbuznými.EY
StoryEditor

Malajzijský podnikateľ roka: Naše kondómy zachraňujú Afričanov

04.07.2017, 00:00
Generálny riaditeľ spoločnosti Karex Berhad a malajzijský EY podnikateľ roka Miah Kiat Goh pre HN.

Spolupracujeme s OSN aj mnohými mimovládnymi organizáciami, ktoré sa vo svete snažia bojovať proti ochoreniam ako AIDS, tvrdí Goh.

Ste najväčším výrobcom kondómov na svete. Ako ste vlastne rozbehli vašu firmu?
V prvom rade musím povedať, že tento biznis som nezačal ja. Rozbehol ho môj starý otec v roku 1988 a začiatky boli naozaj náročné. Celá rodina predala svoje domy, aby mala peniaze na vybudovanie továrne na výrobu kondómov. Moji príbuzní museli spať na matracoch v miestnosti nad výrobnou halou. Ja sám som strávil veľkú časť svojho detstva v závode, kde som sa už odmalička priúčal biznisu.

Výroba kondómov je pomerne úzko špecializované odvetvie. Prečo ste si vybrali práve tento segment?
Moja rodina sa pred samotným vznikom spoločnosti Karex Berhad dlhé roky pohybovala v gumárenskom priemysle. Nie je to nič prekvapujúce, Malajzia je veľmi dobre známa práve gumárenstvom, keďže má veľké surovinové zdroje kaučuku. Ja som zástupcom už štvrtej generácie našej rodiny, ktorá sa venuje gumárenskému segmentu. Takže na rozbehnutie tohto biznisu sme mali všetky predpoklady. Vyznali sme sa v spracovaní kaučuku a produkovaní gumárenských výrobkov. A keďže kondómy sa používajú všade na svete, vybrali sme si práve tento segment.

Kondómy sú relatívne jednoduché produkty, ktoré sa počas dlhých desaťročí príliš nemenia. Čo sa dá na nich vôbec vyvíjať a akú úlohu zohrávajú vo vašom biznise inovácie?
Veľmi veľkú. Kondómy, ako ich poznáme dnes, teda gumárenské produkty, existujú zhruba sto rokov. Napriek tomu sú práve tieto výrobky dnes predmetom obrovského množstva inovácií. Nech už hovoríme o pestrej škále farieb, povrchu, veľkostí či tvarov. Navyše, dnes je trendom vyvíjať kondómy z rôznych materiálov. Tým sú fascinovaní predovšetkým ľudia v Spojených štátoch, kde vznikajú mnohé nápady. Pred piatimi rokmi bolo na trhu cítiť výzvu, aby firmy prichádzali s novými myšlienkami a vyrábali inovatívne druhy kondómov. Takže toto platí stále, aj do budúcnosti.

Čo by zmena materiálov mala priniesť zákazníkovi?
Napríklad to, že keď si náš produkt nasadí, tak ho bude cítiť, ako keby to bola jeho druhá koža. Ľudia chcú pocit zmeny vo všetkých segmentoch, aj v tom našom. A kto chce na trhu uspieť, musí im vedieť vyhovieť.

Vám sa darí prinášať zmeny na trh?
Myslím si, že áno. Už predtým sme ako spoločnosť Karex dokázali prísť s viacerými inovatívnymi produktmi. A tie sa netýkajú iba samotných kondómov, ale napríklad aj strojov na ich výrobu, ktoré sami produkujeme. Takže sme nielen top producentom kondómov na svete, ale zároveň jedným z najväčších výrobcov strojov na ich produkciu. Je to veľká výhoda, pretože technológia zostáva takpovediac u nás v domácnosti.

Ponúkate tieto stroje konkurencii?
Nie, vyrábame ich iba pre našu vlastnú potrebu.

Hovoríte, že prinášate aj nové druhy kondómov...
Samozrejme, tie sú dôležitou súčasťou našich inovácií. Ponúkame napríklad špeciálne veľkosti. V portfóliu máme až 95 rôznych druhov veľkostí, takže každý si skutočne môže vybrať kondóm na mieru. Prídete, poviete mierku a kúpite si svoju vlastnú veľkosť.

Líšia sa veľkosti podľa toho, kam svoje produkty exportujete? Majú povedzme Afričania záujem o väčšie kondómy než napríklad ľudia v Ázii?
(Úsmev) Áno, je to tak. Dá sa povedať, že jedna veľkosť je univerzálna a tá by mala vyhovovať väčšine spotrebiteľov. Aj keď je to veľmi ťažké zovšeobecňovať, platí, že Afričania naozaj využívajú štandardne dlhšie kondómy, než je priemer. Potrebujú skrátka väčšie veľkosti. Ale netýka sa to len Afriky. Aj na niektoré iné trhy zvykneme dodávať skôr väčšie kondómy. Napríklad v Austrálii sú nominálne štandardy o niečo väčšie.

Odlišujú sa preferencie spotrebiteľov aj podľa iných kritérií?
Rozhodne áno. A nielen podľa príchute či farby. Napríklad muži v Ázii majú radi veľmi tenké kondómy. Takisto do Ameriky smerujú veľké dodávky tenkých kondómov. Muži na Blízkom východe či v Afrike zase preferujú rôzne druhy povrchov. Skrátka, viac im to vyhovuje pri sexe. Ďalší si vyberajú kondómy podľa toho, či práve chcú mať dlhší alebo kratší sex. Ľudia v mnohých krajinách sveta, ktorí používajú naše produkty, majú dnes vďaka internetu veľa informácií. Keďže máme množstvo druhov kondómov, je pre zákazníka veľmi jednoduché nájsť si práve ten, ktorý mu bude vyhovovať.

Kondómy a stroje na ich výrobu sú teda vaším hlavným biznisom. Produkujete okrem nich aj niečo iné?
Áno. Vyrábame napríklad lubrikanty či súčasti lekárskeho vybavenia, ktoré sú nevyhnutné pre gynekológov alebo urológov. V ponuke máme povedzme cievky s balónikom pre vyšetrenie močového mechúra. Produkujeme takisto ochranné kryty na sondy, ktoré lekári využívajú pri skenovaní ultrazvukom. Takže naše portfólio sa dá rozdeliť na produkty s medicínskym a so sexuálnym zameraním.

Ktoré trhy sú najdôležitejšie pre váš biznis?
Naše produkty vyvážame a predávame vo viac ako 130 krajinách celého sveta. Ak mám hovoriť v rámci kontinentov, tak najväčšie objemy exportov umiestňujeme v Afrike. Veľa dodávok sem smeruje v rámci boja proti sexuálne prenosným chorobám. Zúčastňujeme sa na množstve programov Organizácie Spojených národov, ktoré distribuujú kondómy v afrických štátoch. Taktiež spolupracujeme s rôznymi lokálnymi mimovládnymi organizáciami, ktoré sa tu snažia bojovať proti ochoreniam ako AIDS.

Podieľate sa aj na osvetových kampaniach?
Áno, mnoho našich kampaní prebieha práve v spolupráci s mimovládnymi organizáciami po celom svete. Máme veľa aktivít. Nie je to len o výrobe a dodávaní produktov, ale aj o šírení osvety, prečo je potrebné používať pri sexe ochranné prostriedky. V niektorých krajinách rozdávame kondómy zdarma. Máme množstvo programov nielen v Afrike či doma v Malajzii, ale po celom svete. Dokonca aj v krajinách, ako sú Spojené štáty. Spolupracujeme s miestnymi úradmi a snažíme sa inšpirovať ľudí, aby vo väčšej miere používali kondómy.

Aké sú aktuálne plány na rozvoj vašej spoločnosti?
Jednou z oblastí, na ktorú sa momentálne zameriavame, je budovanie našej značky vo svete. V posledných rokoch sme urobili niekoľko dôležitých krokov, aby sme posilnili svoje pozície vo svete. Zriadili sme si napríklad obchodné zastúpenie v Spojených štátoch, vo Veľkej Británii či v Thajsku. Takže ak sa pýtate, čo chceme robiť v najbližších rokoch, tak rozhodne vstupovať do väčšieho množstva krajín s našou vlastnou značkou produktov.

Môžeme sa stretnúť s vašimi produktmi aj na Slovensku?
Áno, vyrábame tovary pre väčšinu krajín v Európe.

Ekonomiky juhovýchodnej Ázie v poslednom období rastú veľmi rýchlo. Medzi hospodárskych tigrov rozhodne patrí aj Malajzia. Ako sa vám podniká v tomto kúte sveta?
Malajzia bola vždy veľmi proexportne orientovanou krajinou. Máme vybudovanú infraštruktúru, ako aj mnoho talentovaných ľudí, ktorí sú dostupní na trhu práce. Ich profesionálna úroveň je veľmi vysoká. Ďalším dôležitým faktom je prístup k surovinám. My máme naše výrobné fabriky v Malajzii a Thajsku, ktoré majú bohaté zásoby zdrojov. V Európe napríklad nenájdete kaučukovníky, v Malajzii a v Thajsku je ich však mnoho. Aj to je dôvod, prečo má Malajzia takú silnú pozíciu práve v gumárenskom priemysle. Takže naše fabriky sú blízko zdrojov, z ktorých čerpajú suroviny na svoju produkciu.

Pomáha malajzijská vláda podnikateľom v rozvoji ich biznisu?
Určite áno. V rámci ministerstva zahraničného obchodu je zriadených veľa rôznych organizácií a inštitúcií, ktorých cieľom a úlohou je práve asistovať firmám pri rozširovaní ich podnikania. Máme k dispozícii asociácie zahraničného obchodu či množstvo agentúr na podporu biznisu. A oni sa starajú o to, ako dostať malajzijské výrobné podniky na globálne exportné trhy. Takže my sa napríklad aj vďaka týmto aktivitám zúčastňujeme na mnohých výstavách všade po celom svete. Aj samotná vláda poskytuje množstvo stimulov a pomáha firmám, aby prerazili von z krajiny.

Máte nejaký recept na úspech, ktorý by ste poradili mladým začínajúcim podnikateľom?
Nech sa už venujete čomukoľvek, vždy musíte mať vášeň pre to, čo robíte. Ja ľuďom vždy hovorím, aby sa sústredili na svoj produkt a dostali z neho to najlepšie. Ak to budete robiť s vášňou a pripravíte dobrý produkt, tak ľudia za vami sami prídu.

Kto je Miah Kiat Goh
Generálny riaditeľ spoločnosti Karex Berhad pochádza z rodiny, ktorá sa v Malajzii dlhé roky pohybuje v gumárenskom priemysle. Hoci v rodinnej firme strávil celé detstvo, oficiálne sa na manažérsku pozíciu dostal ako 21-ročný, keď prevzal vedenie oddelenia predaja a marketingu. V tom čase Karex Berhad zamestnával 60 ľudí a jeho obrat dosahoval 1,6 milióna dolárov ročne. Post generálneho riaditeľa prevzal v roku 2013. Miah Kiat Goh je aktuálnym malajzijským EY podnikateľom roka.

Fakty o firme Karex Berhad
Najväčší výrobca kondómov na svete vznikol v roku 1988. Spočiatku malá firma sa rýchlo modernizovala a rástla. Dnes má 2 600 zamestnancov a jej ročné tržby dosahujú 77,2 milióna dolárov. Jej cieľom je do konca tohto roka dosiahnuť produkciu siedmich miliárd kondómov ročne. Spoločnosť sa angažuje v množstve programov OSN a mimovládnych organizácií v rámci boja proti AIDS a ďalším pohlavne prenosným chorobám. Zúčastňuje sa tiež na kampaniach prevencie pred šírením vírusu Zika.

01 - Modified: 2024-12-20 23:00:00 - Feat.: - Title: Dokumentaristka: To, ako pristupujeme k deťom so znevýhodnením, je dedičstvo komunizmu 02 - Modified: 2024-12-21 04:51:32 - Feat.: - Title: Klimatický expert pre HN: Najdôležitejšie projekty Green Dealu zlyhali, dohoda EÚ potrebuje obrovský reštart 03 - Modified: 2024-12-17 13:00:00 - Feat.: - Title: ROZHOVOR Jaro Slávik: „Verím v absolútnu náhodu.“ 04 - Modified: 2024-12-16 06:00:00 - Feat.: - Title: Miriam Latečková: Príroda má liek na všetko, tak prečo to nevyužiť 05 - Modified: 2024-12-22 08:03:55 - Feat.: - Title: Aby každý žiak zažíval úspech
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
22. december 2024 10:16