Značka Jamie Oliver mala ešte minulý rok podľa odhadov hodnotu 150 miliónov libier. Informácie z februára tohto roka, že známy šéfkuchár zatvára 12 z 37 svojich reštaurácií siete Jamie’s Italian, boli preto prekvapujúce.
„Šéfkuchár bez čapice“ nebol o tejto nepríjemnej udalosti veľmi zhovorčivý a nebolo tak jasné, čo stojí za úpadkom jeho siete.
Zrazu došli peniaze
Teraz sa však rozhovoril pre Financial Times. Jedného dňa, ešte v septembri minulého roka mu podľa vlastných slov z ničoho nič zazvonil telefón, priamo uprostred natáčania televíznej relácie. Z nepríjemného telefonátu sa dozvedel, že jeho reštaurácie sú na pokraji bankrotu.
„Jednoducho nám došli peniaze,“ popisuje dnes celý problém Oliver. Zároveň priznal, že to nečakali. „Nie je to normálne, v žiadnom biznise,“ skonštatoval.
Jamie's Italian v Londýne:
Na základe nepríjemného telefonátu sa rozhodol reštaurácie zachrániť. Okamžite zo svojich vlastných úspor na ich záchranu použil sedem a pol milióna libier, ďalších viac ako päť miliónov pridal v ďalších mesiacoch. Pre záchranu značky však napokon musel zatvárať a prepustiť 600 ľudí.
Reštaurácie sa pokúsil zachrániť
„Mal som dve hodiny na to, aby som vložil peniaze a celé to zachránil, inak by to šlo dole vodou v ten deň, alebo ďalší deň. Bolo to naozaj také zlé a také dramatické,“ popísal situáciu najúspešnejší britský televízny kuchár všetkých čias.
Čo sa teda stalo? „Úprimne netuším,“ povedal pre Financial Times. „Stále sa na to snažíme prísť. Myslím, že náš manažment sa snažil zvládnuť niečo, čo by sa dalo nazvať dokonalou búrkou – nájmy, úroky, úpadok predaja z ulice, ceny jedla, brexit, nárast minimálnej mzdy. Veľa sa toho dialo,“ skonštatoval Oliver.
Zmena biznis modelu
Riaditeľ Oliverovej spoločnosti, Jon Knight, ktorý nastúpil ako CEO v októbri minulého roka však priznáva, že s reštauráciami boli spojené viaceré problémy.
„Otvárali sme príliš veľa pobočiek, príliš rýchlo a na zlých miestach,“ vymenúva. V súčasnosti sa snažia celý model upraviť tak, aby bol pre ľudí atraktívnejší a najmä aby znížili dlhy Jamie's Italian, ktoré sa pohybujú v desiatkach miliónov libier.
Jamie Oliver odštartoval svoju úspešnú kariéru v roku 1999, kedy sa začala vysielať jeho televízna relácia Šéfkuchár bez čapice. Odvtedy sa stal najúspešnejším britským televíznym kuchárom všetkých čias, predal viac ako 40 miliónov kníh, otvoril vlastnú sieť reštaurácií a intenzívne sa zapája aj do boja proti obezite.