Talianski ministri kritizujú zákaz výroby automobilov so spaľovacími motormi s platnosťou od roku 2035, ktorý potvrdil Európsky parlament. Podľa Ríma, kde vládnu pravicové sily, ide o ideologické rozhodnutie, ktoré poškodí taliansky a európsky priemysel.
„Európsky parlament sa rozhodol zakázať spaľovacie motory a potvrdiť tak rozhodnutie Európskej komisie presadené s pomocou českej vlády v októbri minulého roka,“ píše magazín Autoweek.
Rím chce využiť revízny termín v roku 2026, kedy by Európska únia mala vyhodnotiť, ako sa automobilový priemysel na zmenu pripravil, povedal denníku La Stampa minister podnikov Adolfo Urso. O zmiernení požiadaviek hovorí aj minister zahraničia Antonio Tajani.
Podľa šéfa talianskej diplomacie Tajaniho Taliansko navrhne, aby aj po roku 2035 automobilky mohli vyrábať desať percent vozidiel so spaľovacími motormi. „Musíme chrániť náš automobilový priemysel,“ povedal Tajani denníku Corriere della Sera.
Podľa ministra podnikov Ursa chce Taliansko využiť revízny termín v roku 2026, aby presadilo zmenu dohody. „Revízny termín v roku 2026 bude kľúčovou etapou a pre nás musí byť obratom,“ povedal Urso denníku La Stampa. Ten je súčasťou skupiny Gedi, ktorú spoluvlastní rodina Agnelliovcov, ktorí sú kľúčovými akcionármi automobilovej skupiny Stellantis. Urso dodal, že v roku 2026 bude vo funkcii „nový Európsky parlament a nová Európska komisia“. V Taliansku volebné obdobie končí v roku 2027.
Urso v rozhovore pripustil, že Taliansko je na prechod na elektromobilitu zle pripravené. Relatívne riedka je napríklad sieť dobíjacích staníc. Podiel elektromobilov na predaných nových automobiloch v roku 2022 bol tiež nízky a tvoril zhruba štyri percentá.
Zostáva vám 85% na dočítanie.