Prechod automobilového priemyslu k elektromobilom ohrozuje dodávateľov automobilových súčiastok na Slovensku a v Česku. Píše o tom dnes agentúra Bloomberg, ktorá už v titulku hlási, že európsky Detroit ohrozujú elektrické vozidlá. Upozorňuje pritom, že výroba automobilov na Slovensku a v Česku je v prepočte na obyvateľa najvyššia na svete.
Dodávatelia podľa agentúry čelia problémom v dôsledku toho, že elektromotory majú oveľa menej súčiastok ako spaľovacie motory. "V Česku a na Slovensku sú roztrúsené stovky firiem vyrábajúcich pre automobilky. Tieto firmy sa teraz snažia udržať zákazky a pracovné miesta, "píše Bloomberg.
Kĺúčové batérie
Agentúra tiež poukazuje na riziko, že Česká republika a Slovensko zaostanú v získavaní investorov pre výstavbu tovární na výrobu batérií pre elektromobily.
Upozorňuje, že v Maďarsku a Poľsku už rad takýchto tovární stojí alebo je vo výstavbe. Bývalý slovenský minister hospodárstva Vazil Hudák, ktorý je teraz podpredsedom bratislavského inštitútu GLOBSEC, varoval, že automobilky by mohli novú výrobu umiestňovať do blízkosti dodávateľov batérií.
Pomôcť v tomto smere má Slovensku nová investícia ohlásená vlani. Pôjde o prvého výrobcu batérií u nás, zrejme je to zároveň top investícia roku 2023. Slovensko-čínske zoskupenie v podobe Gotion Inobat Batteries bude v Šuranoch disponovať výrobnou kapacitou na úrovni 20 gigawatthodín, čo by malo poskytnúť batérie pre približne 200-tisíc vozidiel s batériovým pohonom a zo začiatku zamestnávať približne 1 500 ľudí.
V hre je dokonca aj zdvojnásobenie produkcie, čo by postačovalo pre približne 400-tisíc áut. Výška investície je nateraz neznáma. Táto baterkáreň však má mať na úvod polovičnú výrobnú kapacitu oproti Volkswagenu, ktorý výstavbu baterkárne na rovnakom území v Šuranoch zvažoval. V jeho prípade sa hovorilo o investícii na úrovni štyroch miliárd.
Výrazné investície vo svete
Automobilky po celom svete teraz do prechodu k elektromobilom výrazne investujú. Nemecký koncern Volkswagen plánuje na Slovensku po roku 2025 začať výrobu športovo-úžitkových vozidiel s elektrickým pohonom, zatiaľ čo švédska automobilka Volvo Cars buduje neďaleko od Košíc továreň na výrobu elektromobilov, ktorá by mala začať prevádzku v roku 2026.
Volkswagen vlani vo svojej bratislavskej továrni spustil výrobu najnovších verzií modelov VW Passat a Škoda Superb, je však možné, že to budú posledné modely so spaľovacími motormi vyrábané v tomto závode.
"Problémom je, čo sa stane s rozsiahlou sieťou dodávateľov, ktorí tvoria chrbticu priemyslu a udržiavajú ekonomiku v chode," píše Bloomberg v súvislosti s prechodom výroby z automobilov so spaľovacími motormi na elektromobily na Slovensku.
Desaťtisíce pracovných miest
Podľa štúdie inštitútu GLOBSEC by mohlo na Slovensku v rámci prechodu k elektromobilom zaniknúť až 85-tisíc pracovných miest. "Pokiaľ túto transformáciu nezvládneme, budeme mať problém so zamestnanosťou," povedal šéf Zväzu automobilového priemyslu Alexander Matušek.
Výrobcovia automobilov a dodávatelia automobilových súčiastok na Slovensku zamestnávajú celkovo okolo 260-tisíc ľudí. V Česku je počet pracovníkov v tomto odvetví takmer dvojnásobný, píše Bloomberg.
Obavy z budúcnosti má teraz napríklad slovenské mesto Dolný Kubín, ktoré v uplynulých rokoch ťažilo práve z rozvoja automobilového priemyslu na Slovensku.
"Z rozhovorov s dodávateľmi viem, že sú pripravení sa prispôsobiť, ale sú závislí od toho, ako transformáciu zvládnu ich zákazníci," uviedol primátor Ján Prílepok. "Považujeme to za vážnu hrozbu," dodal.
V meste pôsobí napríklad rakúska spoločnosť Miba, ktorá dodáva automobilkám súčiastky pre spaľovacie motory a prevodovky. Podľa šéfa tamojšieho závodu spoločnosti Miba Vladimíra Tomana však nie je isté, či si podnik bude môcť zachovať všetkých svojich 750 zamestnancov. "Situácia na trhu sa dramaticky mení," vyhlásil.