Biznis prostredie zažilo počas posledných rokov skutočne dynamické obdobie. Prakticky od nástupu Igora Matoviča k moci sužovala krajinu jedna kríza za druhou.
Pandémia, problémy s cenami energií pre škrtenie kohútikov plynu zo strany Ruska, začiatok vojny na Ukrajine, ďalšia eskalácia cien energií a inflácia. To je súčet hlavných faktorov, pre ktoré podnikatelia často od vlády potrebovali pomocnú ruku, no nie vždy ju dostali v miere, akú potrebovali.
Aj napriek tomu však okolo nášho trhu neustále krúžia desiatky investorov. Len koncom roku 2022 malo Slovensko podľa šéfa Slovenskej agentúry pre rozvoj investícií a obchodu Róberta Šimončiča teoreticky šancu v ďalších mesiacoch a rokoch získať až 70 projektov v súhrnnej hodnote na úrovni 22 miliárd eur s potenciálom vytvoriť až 40-tisíc pracovných miest.
No a zatiaľ čo sa niektoré veľké investície v roku 2023 podarilo získať, ďalšie sme dokázali čiastočne či úplne stratiť. HN zhrnuli tie najdôležitejšie z nich.
1. Prekvapenie roka je slovensko-čínske duo v Šuranoch
Top investíciou roku 2023 je zrejme príchod prvého výrobcu batérií. Ním je slovensko-čínske zoskupenie v podobe Gotion Inobat Batteries. To má v v Šuranoch disponovať výrobnou kapacitou na úrovni 20 gigawatthodín, čo by malo poskytnúť batérie pre približne 200-tisíc vozidiel s batériovým pohonom a zo začiatku zamestnávať približne 1 500 ľudí.
V hre je dokonca aj zdvojnásobenie produkcie, čo by postačovalo pre približne 400-tisíc áut. Výška investície je nateraz neznáma. Táto baterkáreň však má mať na úvod polovičnú výrobnú kapacitu oproti Volkswagenu, ktorý výstavbu baterkárne na rovnakom území v Šuranoch zvažoval. V jeho prípade sa hovorilo o investícii na úrovni štyroch miliárd.
2. Porsche na Považí naďalej potichu rastie
Druhým a rovnako prekvapivým top investorom poslednej vlády sa stal dlhé roky u nás nenápadne pôsobiaci hráč v oblasti automotive. Ten sa rozhodol do vlastnej prevádzky v Hornej Strede neďaleko Piešťan ešte pred časom celkovo naliať do vývoj...
Pridajte sa k tým, ktorí vedia viac.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2023-12-28 19:00:00 - Feat.: 1 - Title: Aký bol rok 2023 a aké sú hlavné výzvy na rok 2024 vo svetovej ekonomike?
02 - Modified: 2023-12-28 12:57:36 - Feat.: 1 - Title: Čína chce do dvoch rokov postaviť viac ako polovicu z celosvetového počtu ekologických lodí
03 - Modified: 2023-12-28 12:00:00 - Feat.: 1 - Title: Súboj o najlepšiu kúpu auta: Čínsky model prvýkrát ovládol známu európsku anketu
04 - Modified: 2023-12-28 12:10:21 - Feat.: 1 - Title: Vznik priemyselného parku Valaliky má zlepšiť aj infraštruktúru okolitých obcí
05 - Modified: 2023-12-28 08:24:19 - Feat.: 1 - Title: Japonská priemyselná produkcia v novembri klesla, zaťažil ju najmä pokles výroby automobilov
06 - Modified: 2023-12-29 17:51:42 - Feat.: 1 - Title: Čaká nás skromný diaľničný rok, pribudne jediný úsek. Višňové či D1/D4 prídu až neskôr
07 - Modified: 2023-12-27 21:40:47 - Feat.: 1 - Title: Spojené štáty ohlásili posledný tohtoročný balík vojenskej pomoci Ukrajine
08 - Modified: 2023-12-27 15:17:14 - Feat.: 1 - Title: Ťažba ropy v Rusku sa budúci rok pravdepodobne nezmení, prípadne mierne vzrastie
09 - Modified: 2023-12-26 23:16:28 - Feat.: 1 - Title: Šéf slovenského Strabagu pre HN: Aj my by sme mali nižšiu cenu, ak by sme nemali vlastných zamestnancov
01 - Modified: 2025-12-03 23:14:10 - Feat.: - Title: Nasadia Japonci v Košiciach vlastný alebo americký scenár? Bez plánu hrozí celej fabrike skorý koniec
02 - Modified: 2025-12-01 14:41:15 - Feat.: - Title: Kenská diplomatka pre HN: Afrika tvorí budúcnosť celej planéty. Hlavnou témou sa tu stáva produkcia potravín
03 - Modified: 2025-11-28 08:37:03 - Feat.: - Title: Realita automotive sektoru u nás: rekordné zisky nezakryjú problémy, prídu turbulentné časy
04 - Modified: 2025-11-26 23:00:00 - Feat.: - Title: Po desivom páde stoja investori pred otázkou za milión. Oplatí sa opäť zariskovať s najznámejšou kryptomenou?
05 - Modified: 2025-11-25 23:00:00 - Feat.: - Title: Príbeh luxusného Porsche na Slovensku: značka najskôr Bratislavu zatajovala, dnes sa výrobou na Slovensku pýši