Automobilky Tesla a Volvo pre narušenie dodávateľských reťazcov v dôsledku útokov jemenských povstalcov v Červenom mori pozastavia výrobu v dvoch svojich európskych závodoch. Značka Volkswagen osobné vozidlá z rovnomenného nemeckého koncernu ale neočakáva v dôsledku spomínaných útokov významné obmedzenie výroby, uviedol dnes hovorca podniku.
Berlínska továreň americkej automobilky Tesla podľa agentúry DPA od 29. januára na dva týždne zastaví väčšinu výroby, pretože jej chýbajú súčiastky.
Švédska automobilka Volvo, ktorej väčšinovým vlastníkom je čínska spoločnosť Geely, na budúci týždeň preruší na tri dni výrobu v závode v belgickom Gente. Táto pauza sa podľa hovorcu firmy neodrazí na dodávkach ani na výrobných cieľoch.
Značka Volkswagen osobné vozidlá neočakáva významné obmedzenie výroby vo svojich závodoch, uviedol hovorca firmy. Zmena trasy lodí od decembra zabezpečí, že sa náklad dostane na miesto určenia, aj keď s miernym oneskorením, dodal.
Chýbajú súčiastky
"Kvôli chýbajúcim súčiastkam sme nútení v období od 29. januára do 11. februára výrobu automobilov v gigafactore Berlín-brandenburg s výnimkou niektorých úsekov zastaviť," informovala Tesla. "Od 12. februára bude výroba v plnom rozsahu obnovená," dodala.
Agentúra Reuters uviedla, že Tesla je prvou firmou, ktorá informovala o prerušení produkcie kvôli situácii v Červenom mori. Ďalšie firmy, napríklad švédska nábytkárska firma IKEA, varovali pred oneskorením dodávok.
Tesla vysvetlila, že napätie v Červenom mori a s ním spojené preloženie námorných ciest medzi Áziou a Európou cez mys Dobré nádeje pri južnom pobreží Afriky majú dopad aj na jej fabriku pri Berlíne. "Kvôli výrazne dlhším časom na dopravu vzniká medzera v dodávateľských reťazcoch," doplnila firma.
Od začiatku vojny Izraela proti teroristickému hnutiu Hamas v Pásme Gazy jemenskí povstaleckí Húsíovia s podporou Iránu útočia v Červenom mori na lode, ktoré majú podľa nich nejaké väzby na Izrael. Veľkí námorní dopravcovia sa preto tejto dôležitej obchodnej ceste v čoraz väčšej miere vyhýbajú.
Spojené štáty a Británia v noci na dnes proti Húsíom začali odvetné údery. Lode plávajúce Červeným morom smerujú k Suezskému prieplavu, kadiaľ vedie najrýchlejšie spojenie medzi Áziou a Európou.
Situácia sa môže dotknúť ďalších výrobcov
Vo fabrike Tesly v Grünheide pri Berlíne sa elektromobily vyrábajú od marca 2022. Pracuje tam asi 11 500 ľudí a v súčasnosti fabrika vyrába viac ako 250-tisíc áut ročne. V budúcnosti Tesla plánuje kapacitu závodu výrazne zvýšiť.
Analytici podľa agentúry Reuters očakávajú, že zhoršená bezpečnostná situácia môže mať vplyv aj na ďalších výrobcov áut, ktorí spoliehajú na dodávky dielov z Ázie, najmä z Číny.
"Tesla je odkázaná na Čínu, čo sa týka súčiastok k batériám. Tie je potrebné dovážať do Európy cez Červené more, čo pre výrobu v Európe neustále znamená riziko," povedal Sam Fiorani zo spoločnosti Autoforecast Solutions, ktorá sleduje výrobu v automobilovom priemysle a jeho dodávateľské reťazce.
Výrobcovia elektromobilov a tiež analytici v posledných mesiacoch upozorňujú, že odbyt sa v tejto brandži nezvyšuje tak rýchlo, ako sa očakávalo. Niektoré spoločnosti kvôli tomu znižujú ceny v snahe podporiť dopyt, na ktorý sa negatívne podpísala ekonomická neistota.