Tí fabrikám dodávajú poťahy, brzdy, káble, autobatérie, nárazníky, lanká, pružiny a tak ďalej.
Univerzity aj IT
Zďaleka však nejde len o výrobu. Na autá sú u nás naviazaní aj dodávatelia technológií, sotvéru či konzultačných služieb. A v neposlednom rade je tu spolupráca autopriemyslu so slovenskými univerzitami a výskumnými centrami. Táto spolupráca je kľúčová nielen pre automobilový priemysel, ale aj elektrotechniku, IT či chemický priemysel, konštatuje vládna Slovenská agentúra pre rozvoj investícií a obchodu.
Vďaka tomu vzniká obria sieť, ktorá hýbe celým hospodárstvom. Automobilový priemysel sa podieľa na celkovom výkone našej ekonomiky až 44 percentami a tretinou celkového slovenského vývozu. Ministerstvo hospodárstva pritom očakáva, že po spustení výroby vo fabrike Jaguar Land Rover bude viac ako 50 percent hospodárstva krajiny založené na automobilovom priemysle.
Viac na daniach
Odborníci z Ekonomickej univerzity v Bratislave skúmali ešte v roku 2013 vplyv automobilového priemyslu na národné hospodárstvo a prišli napríklad na to, že príjmy domácností generované týmto priemyslom už vtedy viedli k podielu na celkovej spotrebe Slovákov vo výške desať percent. Do štátnej kasy vďaka automobilkám pritieklo na daniach a odvodoch za rok 1,1 miliardy eur. Odvtedy pritom význam tohto odvetvia na Slovensku výrazne stúpol.