Absolvovali ste už niekedy prvý prázdninový deň cestu autom na Jadran? Potom už viete, že nikdy viac. Diaľnice sú upchaté, hotely a kempingy predražené, pláže preplnené. Podobné je to na Islande v lete, v Thajsku na Vianoce alebo v Schladmingu cez rakúske jarné prázdniny. "Preboha, čo tam tých ľudí ťahá?!" hovoríte si v duchu. Keby cestu len trochu posunuli, ušetrili by a ešte si to aj užili. Preto chodím do Indie počas monzúnu, do Tatier v októbri a na české rieky v máji. Som tam skoro sám, pretože všetci sú práve niekde inde. Tam, kde je práve turistická sezóna.Flickr
StoryEditor

Budúcnosť je v turizme

14.07.2019, 00:00
Najväčšie nádeje však Albánci vkladajú do cestovného ruchu, ktorý má v tejto krajine skutočne veľký potenciál.

Nedotknuté pláže takzvanej albánskej Riviéry predstavujú obrovský kontrast oproti preplneným rezortom v Grécku či Taliansku. „Cestovný ruch tvorí v Albánsku približne pätinu hrubého domáceho produktu,“ uviedol pre HN sprievodca Murat Aruci.

Vláda v Tirane si význam tohto sektora veľmi dobre uvedomuje a má s ním smelé plány. „Vlani dosiahol počet zahraničných turistov v Albánsku šesť miliónov, čo je o jeden milión viac než rok predtým. Naším cieľom je však desať miliónov,“ pripomenul pre HN Blendi Klosi, albánsky minister turizmu a životného prostredia.

Problémom je, že väčšinu zahraničných turistov tvoria Albánci – buď tí z Kosova, Macedónska či Čiernej Hory, alebo albánski emigranti, ktorí získali pas inej krajiny a sú evidovaní ako cudzinci. Lídri cestovaného ruchu však majú ambíciu priviesť do krajiny aj dovolenkárov zo západných krajín.

„Vypracovali sme stratégiu, ako k nám pritiahnuť turistov zo Spojených štátov, z Kanady, Izraela alebo východnej Ázie. Chceme im ponúkať agroturistiku, ekoturistiku či dobrodružný cestovný ruch. Máme všetky predpoklady na to, aby k nám chodili priaznivci raftingu, paraglajdingu alebo rôznych vodných športov.

V našej krajine sa nachádzajú hlboké kaňony s divokými riekami, a to nielen na severe, ale i na juhu krajiny,“ hovorí pre HN Leonard Maci, šéf Národnej agentúry turizmu. Prvé náznaky úspechu možno vidieť v meste Drač a jeho okolí. V neďalekom rezorte Golem stretnete turistov hovoriacich po rusky, poľsky či ukrajinsky.

Niektoré hotely, ako napríklad Aler, majú dokonca ukrajinský personál. Práve tieto kroky by mohli prispieť k ďalšiemu nárastu významu cestovného ruchu pre albánske hospodárstvo.

„Cieľom je dosiahnuť, aby do roku 2022 prispieval turizmus priamo či nepriamo 29 percentami k hrubému domácemu produktu,“ doplnila pre HN Brunilda Licajová, expertka na turistický marketing z albánskej inštitúcie Turistické poradenské služby.

01 - Modified: 2024-12-21 23:00:00 - Feat.: - Title: Riziká štátnej podpory nájomného bývania 02 - Modified: 2024-12-21 12:49:48 - Feat.: - Title: Nemecký profesor: Menová politika podporuje príjmovú nerovnosť 03 - Modified: 2024-12-19 23:00:00 - Feat.: - Title: Zánik Babylonu vďaka AI pomôže EÚ 04 - Modified: 2024-12-19 22:44:19 - Feat.: - Title: Poľsko podporuje Albánsko v procese integrácie do Únie, spravilo spomedzi čakateľov najväčší pokrok 05 - Modified: 2024-12-18 15:08:20 - Feat.: - Title: Ekonomický úspech sa dnes volá Španielsko. V čom ide príkladom?
menuLevel = 2, menuRoute = focus/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = focus, homepage = false
22. december 2024 23:47