Úžasné pláže, jedinečná história a žiadne davy. Lonely Planet odporúča historické miesta, kde sa miešajú balkánske, stredomorské a talianske vplyvy. Albánsko je skvelou destináciou pre milovníkov hôr aj dedín, kde zastal čas. Tirana pritom patrí medzi najlacnejšie metropoly Európy. Flickr.com
StoryEditor

Naši investori zaostávajú

14.07.2019, 00:00
Veľký potenciál rýchlo objavili západné krajiny.

V Albánsku investujú Taliani, Nemci i Francúzi. Šancu využívajú aj krajiny z nášho regiónu, najmä Česko, Maďarsko či Poľsko. „Slovenské firmy zatiaľ o Albánsko neprejavujú veľký záujem, hoci viaceré sa informovali o možnostiach investícií.

Niekoľko našich výrobcov sem dováža svoje produkty, takisto niektoré cestovné kancelárie ponúkajú zájazdy do Albánska,“ uviedol pre HN Peter Spišiak, slovenský veľvyslanec v Tirane.

Podľa neho vzájomný obchod medzi našimi krajinami dosahuje približne 30 miliónov eur, z toho 25 miliónov je vývoz zo Slovenska do Albánska. Často ide napríklad o model smartfónu juhokórejskej spoločnosti Samsung, ktorý sa montuje u nás. Desaťtisíce Albáncov však majú záujem aj o aplikácie vyvinuté slovenskými technologickými spoločnosťami.

Veľký význam má v albánskej ekonomike poľnohospodárstvo. V tomto segmente pracuje takmer polovica obyvateľov, odvetvie má na hrubom domácom produkte zhruba pätinový podiel.

V krajine sa pestuje tabak, vínna réva, pomaranče či citróny. Keď pôjdete autom po diaľnici z Tirany na Drač a nižšie pozdĺž pobrežia, často uvidíte rozsiahle háje olivovníkov. Ešte z čias, keď Albánsko bolo odkázané samo na seba, pochádza príklon tejto krajiny k zeleným formám energie. Keďže krajina trpela na nedostatok dovozu ropy či zemného plynu, musela si poradiť inak a stavila na vodnú energiu.

Albánci dokonale využili svoje geografické podmienky, najmä divoké rieky na severe krajiny. Postavili celkovo päť hydroelektrární, vďaka ktorým patria medzi globálnych lídrov v tomto segmente. Hlavnú úlohu hrá severoalbánska rieka Drin, na ktorej je väčšina hydroelektrární.

Nedostatok palív v časoch komunizmu sa odzrkadlil ešte v jednom fenoméne. Kým v 80. rokoch boli benzín a nafta často podpultovými komoditami, s ktorými sa kšeftovalo na čiernom trhu, po páde režimu začali veľmi rýchlo vyrastať čerpacie stanice všade, kde sa dalo. Dnes ich na albánskych cestách uvidíte doslova na každom kilometri.

Neraz sú rozostavané tak, že z jednej stanice vidíte druhú vzdialenú pár stoviek metrov. Ceny palív sú pritom podobné ako na Slovensku.

01 - Modified: 2024-11-21 23:00:00 - Feat.: - Title: Nárast daní je začarovaným kruhom. Výdavky sú privysoké na výkonnosť našej ekonomiky, rizikom sú penzie 02 - Modified: 2024-11-20 23:00:00 - Feat.: - Title: Bude nakoniec všetko úplne inak? Ropa môže dostať druhú šancu, gigantom vyčítajú sabotáž 03 - Modified: 2024-11-20 21:12:00 - Feat.: - Title: Minister Blanár v Lichtenštajnsku rokoval o ekonomickej spolupráci, témou bola aj Ukrajina 04 - Modified: 2024-11-20 07:56:00 - Feat.: - Title: Čína dúfa, že Nemecko by jej mohlo pomôcť vyriešiť clá na jej elektromobily v Európskej únii 05 - Modified: 2024-11-20 07:26:19 - Feat.: - Title: Ceny ropy sa takmer nemenia, Brent sa drží na úrovni 73 dolárov za barel
menuLevel = 2, menuRoute = focus/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = focus, homepage = false
22. november 2024 06:28