Ide o centrá zdieľaných služieb, ktoré si tu otvorili nadnárodné giganty ako AT&T, IBM, Siemens alebo Dell.
Okrem povinnej angličtiny je zväčša podmienkou znalosť ďalšieho svetového jazyka, ideálne ak ide o materskú reč uchádzača. To bol aj dôvod, prečo sa práve v bratislavských centrách začali zamestnávať ľudia z Talianska, Brazílie, Indie či ďalších krajín. Tí potom telefonicky riešia problémy ľudí, ktorí do Bratislavy volajú doslova z celého sveta.
Podľa expertov sa však ani v nasledujúcich rokoch nedá očakávať, že by sa trend, keď väčšina ľudí zo Slovenska odchádza za prácou do cudziny, otočil. Je málo pravdepodobné, že by sme sa práve my stali skôr magnetom pre nádejných zahraničných zamestnancov než inkubátorom šikovných mozgov pre iné krajiny. A to aj v prípade, ak by u nás vznikli ďalšie centrá zdieľaných služieb.
Dôvodom je náročnosť slovenského jazyka, ako aj fakt, že náš pracovný trh je skrátka príliš malý. „Sektor centier zdieľaných služieb je enormne silný v Poľsku a Česku, kde by sa ešte dalo hovoriť o nejakej globalizácii. Ak si však cudzinec, ktorý neovláda slovenčinu, chce u nás nájsť prácu napríklad mimo centra zdieľaných služieb, tak má obrovský problém. Bez znalosti jazyka je to prakticky nemožné,“ zdôrazňuje Turanová.
Podľa nej by tak aj v budúcnosti mal pretrvať súčasný trend, keď nadaní a ambiciózni Slováci odídu za štúdiom do zahraničia a zostanú tam aj pracovať, než by k nám mali začať vo väčšej miere chodiť cudzinci.