StoryEditor

Maľoval, písal, pomohol zachrániť Bratislavský hrad. Prínos Janka Alexyho sme stále nedocenili

10.12.2020, 09:05
Zakladateľ slovenskej výtvarnej moderny, národný umelec, „záchranca“ Bratislavského hradu a mnohých ďalších kultúrnych pamiatok, spisovateľ, maliar, ale aj tvorca vitráží a gobelínov či umelecký manažér, ktorý spájal a podporoval slovenských umelcov svojej doby. To všetko bol Janko Alexy.

Narodil sa 25. januára 1894 v Liptovskom Mikuláši ako piate dieťa v rodine sedlárskeho majstra. Do školy začal chodiť v Liptovskom Mikuláši, no prvé výtvarné pokusy, s ktorými začal potom na gymnáziu v Lučenci, musel na dlhšie zanechať pre očnú chorobu.

„Mal astigmatizmus, teda ťažšie zaostroval. Robilo mu to problém pri olejomaľbe, nevedel dostať do obrazu priestor. Podľa môjho názoru ho to samovoľne usmernilo k tomu, aby kreslil pastelom, táto technika to vyvažovala. Popri výrazne staršom Zoltánovi Palugyayovi bol on najvýznamnejším umelcom, ktorý pracoval v rámci moderny s touto technikou,“ vysvetľuje  Ján Abelovský, šéf aukčnej siene SOGA.

Liečil sa aj v Budapešti, neskôr sa jeho stav zlepšoval, no v skutočnosti ho nikdy podstatne nelimitoval.

S tým súhlasí aj kurátorka Galéria mesta Bratislavy Zsófia Kiss-Szemán: „Nebol ten typ, ktorý by sa vzdával. Naopak, bol optimisticky ladený, veľmi životaschopný človek, ktorý tvoril s elánom a rád skúšal všetko možné.“

Po maturite v roku 1912 prešiel viacerými zamestnaniami, bol kominárskym učňom aj praktikantom u židovského lekárnika v Prievidzi. Počas prvej svetovej vojny absolvoval lekárnický kurz v Budapešti a zapísal sa na miestnu filozofickú fakultu. Na talianskom fronte, kam ho odvelili, príležitostne kreslil, no tvorba z tohto obdobia sa nezachovala.

Praha – Paríž – Bratislava – Turany

V roku 1919 začal študovať na maliarskej akadémii v Prahe, bol v prípravke profesora Josefa Loukotu, neskôr pokračoval u profesorov Vlaha Bukovaca, Maxa Pirnera a Maxa Švabinského a dokončil ju o šesť rokov neskôr. Počas tohto obdobia absolvoval aj polročný študijný pobyt v Paríži. A vrhol sa na písanie.

„Po návrate z Paríža ,potreboval každý halier‘, príliš ambiciózny podnikateľský projekt s reprodukciami vlastných kresieb slovenskej krajiny a hradov totiž dopadol neslávne – finančným mankom, ktoré podľa autorových slov dosiahlo výšku 60-tisíc korún a splácal ho dvadsať rokov. Táto skutočnosť zaiste vytvorila nutnosť myslieť v určitých veciach ,prozaicky‘. O písaní ako bezprostredne ,zárobkovej aktivite‘ môže svedčiť dojem ,rozpracovanosti‘ – kompozičnej i jazykovej ,neotesanosti‘ – väčšiny Alexyho próz. ,Zištné‘ ciele finančného rázu mohli byť najmä v dvadsiatych a tridsiatych rokoch výrazným stimulom, no nie totálnym det...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2020-09-24 09:28:58 - Feat.: 0 - Title: Osudná cesta na Ďumbier: Záhadný koniec Zola Palugyaya takmer prekryl jeho dielo 02 - Modified: 2019-07-11 09:13:02 - Feat.: 0 - Title: Architekt Alfréd Piffl: Zachránil Bratislavský hrad, komunisti sa mu odmenili väzením 03 - Modified: 2020-04-20 10:33:42 - Feat.: 0 - Title: Nečitateľný Fulla: Komunisti výtvarníka najprv zatracovali, potom mu ešte za života urobili múzeum 04 - Modified: 2020-07-19 07:10:19 - Feat.: 0 - Title: Keď mu vzali mu plátno, maľoval na noviny. Tekelovi ničili život komunisti a následky otravy dymom
01 - Modified: 2024-12-18 10:05:00 - Feat.: - Title: Vladimíra Boudníka a jeho výtvarný štýl oficiálne kruhy ignorovali. Keď prišlo šťastie, siahol si na život 02 - Modified: 2024-12-16 09:25:00 - Feat.: - Title: A Pieseň práce poznáš, súdruh? Ako sa v ére komunizmu u nás kontrolovala populárna hudba 03 - Modified: 2024-12-16 09:00:00 - Feat.: - Title: Príbeh bratislavského metra: Ako by vyzeralo, kde by boli stanice a prečo ho už dnes nikto stavať nechce? 04 - Modified: 2024-12-14 09:10:00 - Feat.: - Title: Pohnutý osud Brama Stokera. Autora Draculu ničila závislosť od šéfa, diagnóza, ktorou trpel, je dodnes neznáma 05 - Modified: 2024-12-14 09:22:14 - Feat.: - Title: Ľudské zoo boli pred 70 rokmi v Európe ešte úplne bežné. Exponáty videli milióny ľudí, toto je ich ohavná história
menuLevel = 2, menuRoute = history/profily, menuAlias = profily, menuRouteLevel0 = history, homepage = false
18. december 2024 11:07