Keď cestujem smerom na východné Slovensko, mám niekoľko obľúbených výhľadov. Zastávok, ktoré sú ako starí známi. Vždy sa poteším, keď ich vidím. Patrí k nim aj pohľad na naše Tatry. Keď je dobrá viditeľnosť, šoférov sprevádzajú hodný kus cesty. Vždy a znova prekvapia svojou grandióznosťou. Obdivoval som ich aj v pondelok, keď som cestoval za primátormi Popradu a Spišskej Novej Vsi, aby sme prerokovali transformovanie miestnych pobočiek pošty. Pri veľkosti Tatier som sa neubránil paralele so Slovenskou poštou. S ďalším obrom, ktorý nám v priebehu dekád akosi skamenel. Ak má taký veľký kolos – s vyše 12-tisíc zamestnancami a približne 1 500 pobočkami – poskytovať moderné služby a nebyť v strate, musí sa viac prispôsobiť potrebám spotrebiteľa.
Súčasťou transformačného plánu, ktorým Slovenská pošta prechádza, je aj optimalizácia pobočiek s nízkymi tržbami. Na porovnanie, priemerné ročné tržby na jednu pobočku sú na Slovensku okolo 200-tisíc eur, kým v susednom Rakúsku je to napríklad 1,1 milióna a v Nórsku až 1,6 milióna eur. Znižovanie návštevnosti pobočiek spolu so zvyšovaním cien energií prinútilo vedenie podniku konať. Treba však zdôrazniť, že tam, kde dochádza k optimalizácii pobočiek pošty, služby poštových doručovateľov ostávajú nezmenené. Slovenská pošta tiež spolupracuje s vyše tridsiatkou partnerov, ktorých sieť sa po Slovensku postupne rozrastá. Takáto prevádzka poskytuje najčastejšie žiadané poštové služby ako príjem listových zásielok a balíkov, peňažných poukazov, platobných dokladov SIPO a podobne.
Tieto zmeny vedú k udržateľnosti Slovenskej pošty a transformácii „skameneného obra“ na živý, zdravý organizmus reagujúci na výzvy 21. storočia. Do budúcnosti sa plánuje aj s rozšírením ponuky služieb v oblasti finančných, doplnkových a eGovernment služieb.
Aj pri náročnom procese, akým je modernizácia Slovenskej pošty, je potrebné postupovať ruka v ruke so samosprávami. V prípade popradských pôšt nedôjde k uzatvoreniu pobočiek dovtedy, pokiaľ mesto nenájde v spolupráci so Slovenskou poštou zabezpečenie poštových služieb pre obyvateľov. V Spišskej Novej Vsi bude až do konečného vzájomne odsúhlaseného zabezpečenia poštových služieb momentálne uzatvorená pobočka opätovne zapojená do poštovej siete. Takto znie pondelňajšia dohoda s primátormi a rovnako chceme na ministerstve postupovať aj pri rokovaní s ďalšími samosprávami. Tak aby občan proces premeny Slovenskej pošty vôbec nepocítil.