24.10.2018, 00:00

TOP pravidlá správneho manažmentu pohľadávok

Neuhradené pohľadávky nemusia byť pre firmu strašiakom – 4. časť

Podľa prieskumu agentúry Dicio, ktorý skúmal finančné správanie v súvislosti s faktúrami po splatnosti, s neuhradenými pohľadávkami pravidelne bojuje až 80 % z dopytovaných firiem. Dosiahnutie úhrady financií z nezaplatenej faktúry, úverov či kreditných kariet od problémového klienta nemusí byť zložitým procesom, stačí iba vedieť, na koho sa obrátiť. Jednou zo spoločností, ktorá sa profesionálne venuje manažmentu pohľadávok, je Intrum Slovakia. Ako celosvetový líder v oblasti správy pohľadávok zabezpečí, že na vymožení vašej pohľadávky budú pracovať skúsení profesionáli s niekoľkoročnými skúsenosťami. „Snažíme sa znižovať riziko vzniku pohľadávok. Pre klienta, konkrétne pre jeho zamestnancov, je lepšie, keď sa na nás obráti. Podľa odozvy vieme, že im trvá celú dobu, kým nájdu aspoň ako tak účinný spôsob vymáhania pohľadávok. Nikdy však nedosiahnu takú mieru úspešnosti ako profesionálne spoločnosti. Nehovoriac o rentabilite. Je efektívnejšie dať svojim zamestnancom priestor, aby sa naplno mohli venovať svojej špecializácii a prispievať tak k rozvoju firmy. Dlžníkov sa naopak snažíme naučiť, ako korektne fungovať vo vzťahu k veriteľovi,“ hovorí Martin Musil, výkonný riaditeľ spoločnosti Intrum Slovakia. Je zrejmé, že každá situácia si vyžaduje špecifický prístup.

6 základných pravidiel, aby vám zákazníci platili načas

Zdroj: Intrum Slovakia

Ak budú firmy dodržiavať nasledujúcich šesť pravidiel správneho manažmentu pohľadávok, môžu neželanú situáciu eliminovať, dokonca jej zabrániť.

  1. Nečakať a riešiť – firmy často nebojujú priamo s odmietnutím danú faktúru zaplatiť, no tieto peniaze dostávajú príliš neskoro. V iných prípadoch môže ísť o strach zo straty obchodných partnerov. Podľa prieskumu agentúry Dicio však takmer polovica klientov spoločnosti Intrum Slovakia nezaznamenala žiadne ukončenie spolupráce a ďalších 37% len minimálne, čo znamená 1 až 2 prípady ročne. Rovnako môže ísť o „slepú“ dôveru ku klientom, ktorí aj napriek tomu neplatia. Dohoda je možná v každom prípade, a preto je vhodné nájsť riešenie, ktoré bude vyhovujúce pre obe strany – napríklad upravenie výšky splátky či posunutie termínu úhrady.

  2. Dôslednosť zmluvných vzťahov – pri vytváraní zmluvného vzťahu je dôležitá precíznosť, vďaka ktorej sa môžeme do budúcna vyhnúť nečakaným komplikáciám. Veľmi často sa stretávame napr. s tým, že klient nemá kompletnú dokumentáciu, alebo ju má nesprávnu a jeho zákazník nedokázal faktúru uhradiť kvôli neschopnosti ju správne identifikovať.

  3. Preverenie obchodných partnerov – budúcich obchodných partnerov je vhodné si pred začiatkom spolupráce preveriť, rovnako ako aj jeho platobnú schopnosť či možné dlhy, ktoré môžu signalizovať riziko spolupráce. Zbavte sa partnerov, ktorí sú pre vás stratoví a stoja vás množstvo času. Veľmi rýchlu možnosť overiť si nového klienta má každý prostredníctvom internetu. V prípade významnejších transakcií vám profesionálne inkasné spoločnosti dokážu preveriť bonitu klienta cez rôzne registre.

  4. Komunikácia – komunikácia je dôležitým bodom každého obchodného vzťahu, preto by sme ju nemali v rámci kontaktu s klientom zanedbávať, prípadne ju zveriť niekomu, kto má s ňou náležité skúsenosti. Často sa nám stáva, že sa dostávame do pozície akéhosi mediátora, je to však úloha, ktorú by mali zvládnuť obchodní partneri na svojej strane.
Zdroj: Intrum Slovakia
  1. Sledovanie termínov splatnosti – V prípade omeškania pri platbe je potrebné klienta upovedomiť prostredníctvom upomienky. Vo všeobecnosti by sme však klientovi nemali donekonečna ustupovať a začať konať. Ideálne je zaslať pripomienku tesne pred koncom doby splatnosti. Každý jeden klient by mal jasne pocítiť, že ako jeho dodávateľ očakávate platbu za svoje služby a tovar.

  2. Aktívne vymáhanie – Veľké spoločnosti majú vybudované vlastné oddelenia, ktoré sa sústreďujú na riešenie situácie s pohľadávkami. Aj u nich však prichádza k momentu, kedy vlastné vymáhanie sa už stáva nerentabilným. Menšie firmy si to predovšetkým z kapacitných dôvodov nemôžu dovoliť. Keď firma zverí svoje pohľadávky profesionálom inkasnej spoločnosti, zabezpečí si efektívne vymáhanie. Jej prípad prevezmú  odborníci. „Využitie služieb Intrum Slovakia môže pre firmu znamenať o 20 – 30 % vyššiu časovú a finančnú efektivitu. Jednoznačne odporúčam - sústreďte sa na rast vašej firmy a manažment vašich pohľadávok prenechajte na profesionálov so skúsenosťami, ktorí vyťažia z vašej pohľadávky maximum. Dokonca aj pre najmenších podnikateľov máme vytvorené také cenové podmienky, ktoré sú pre nich prijateľné ,“ dodáva na záver Martin Musil.

prieskum Dicio, december 2017 – marec 2018; Európsky platobný report 2018

Prečítali ste si už aj tri predchádzajúce články z tejto série:

3.Čo obsahuje štandardný proces vymáhania?

2.Pre koho je externé spravovanie pohľadávky určené?

1.Neuhradené pohľadávky nemusia byť pre firmu strašiakom


(pr)

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.