Pixabay

Vieme predĺžiť život myší o 23 percent, dokážeme to aj u ľudí, myslia si vedci

01.06.2021, 11:15
ČTKČTK
Izraelským vedcom sa podarilo predĺžiť život myší o 23 percent a dúfajú, že použitá metóda by mohla fungovať aj u ľudí. Myši vystavené experimentu si udržali mladistvé znaky a boli menej náchylné ochorieť na rakovinu.

Na výskume, ktorého výsledok bol uverejnený v poslednom diele časopise Nature Communications, sa podieľala izraelská Bar Ianova univerzita a americký Národný ústav zdravia (NIH).

Významná zmena v dĺžke

Pokus spočíval v posilnení proteínu sirtuíny označeného ako SIRT6, ktorého v organizme s vekom ubúda. Do výskumu bolo zaradených 250 myší.

"Je to významná zmena v dĺžke života; keď si predstavíte zodpovedajúci nárast u človeka, vyjde vám, že by mohol žiť do 120 rokov. Zmeny, ktoré sme vyvolali u myší, by sa mohli preniesť na človeka, a ak sa to podarí, bolo by to strhujúce," povedal profesor Chaim Cohen z Bar Ilanovej univerzity. Jeho laboratórium teraz pracuje na preparátoch, ktoré by mohli bezpečne posilniť proteín SIRT6 u ľudí.

Je známe, že hladina tohto proteínu s vekom klesá a že stimulácia jeho tvorby by bola prospešná, napísal server The Times of Israel.

Cohen bol podľa neho v roku 2012 prvý vedec, ktorý sa začal zaoberať zvýšením hladiny tejto látky u zvierat a predlžovaním dĺžky ich života. Vtedajší výskum predĺžil život myších samcov o 15 percent, avšak nemal ten istý účinok na samičky.

Najnovší experiment, v ktorom Cohen spolupracoval so zahraničnými vedcami vrátane Rafaela de Caba z NIH, predĺžil život obom pohlaviam.

U samcov ale stále viac - v porovnaní s kontrolnou skupinou sa dĺžka ich dožitia predĺžila o 30 percent, u samíc o 15 percent.

Menej rakoviny a rýchlejší beh

Posudzovalo sa tiež, do akej miery si myši boli schopné zachovať znaky bežné u mladších jedincov. S vekom u myší slabne schopnosť energetickej obnovy už po krátkom pôste.

Myši, ktoré dostali SIRT6, ale dokázali využiť svoje energetické zdroje z tukových zásob ľahko. Mali tiež nižšiu hladinu cholesterolu, trpeli v menšej miere rakovinou a behali rýchlejšie ako tie z kontrolnej skupiny.

"Tento objav dokazuje, že SIRT6 ovplyvňuje zdravé starnutie a že podporením jeho aktivity môžeme tento proces spomaliť," povedal Cohen. Priznal však zároveň, že zatiaľ neexistuje prostriedok, ako mechanizmus použiť u človeka.

U myší možno hladinu SIRT6 zvýšiť genetickou modifikáciou, v prípade ľudí je potrebné vyrobiť náležité lieky. Cohenovo laboratórium na nich pracuje a vedci dúfajú, že sa výsledok dostaví za dva tri roky.

01 - Modified: 2024-04-16 14:28:43 - Feat.: - Title: Tehotenstvo môže urýchliť biologické starnutie, ukázala štúdia 02 - Modified: 2024-04-03 13:20:00 - Feat.: - Title: Štúdia: Po nepokojnom spánku si človek môže pripadať až o desať rokov starší 03 - Modified: 2024-03-13 14:55:44 - Feat.: - Title: Aký je váš biologický vek? Jednoduchý test by ho mohol odhaliť a predpovedať riziko ochorenia 04 - Modified: 2024-02-09 23:00:00 - Feat.: - Title: Deväťdesiatnik má kondíciu štyridsiatnika. Vede ukazuje, ako sa dá starnúť 05 - Modified: 2024-02-08 16:05:06 - Feat.: - Title: Obrovská štúdia o dlhovekosti psov odhaľuje, ktoré plemená žijú najdlhšie