Projekt Euromelanoma odštartoval v máji celoeurópsku kampaň. Koho tým chce osloviť?
Každý rok je tá téma iná, tohtoročná kampaň je zameraná na pacientov, ktorí prekonali rakovinu kože, či už melanómovú alebo nemelanómovú. Je ich veľmi veľa, na Slovensku v súčasnosti prežíva vyše 10-tisíc pacientov, ktorí mali melanóm. Takisto máme množstvo pacientov, ktorí mali nemelanómovú formu, ako sú bazocelulárny a skvamocelulárny karcinóm. Všetkým treba vysvetliť povahu ochorenia a možnosti liečby, reálne ale empaticky vysvetliť riziko, na čo sa majú zamerať pri sledovaní samého seba, ako môžu spozorovať návrat ochorenia.
Hovoríte, že pacientov s rakovinou kože je veľa. Rastú počty prípadov za posledné roky?
Kampaň pred asi piatimi rokmi uviedla, že Európa má problém s melanómom. Je obrovský nárast kožnej rakoviny a trend je stále stúpajúci. A vyzerá to tak, že to bude stúpať ďalších aspoň 20 rokov, ak svoje správanie nezastavíme. Naše prababky boli zahalené, nosili dlhé šaty, rukavičky, slnečníky. Naša generácia však žije kultom opaľovania a toto je dôsledok. Myslím si však, že mediálnym pôsobením a na sociálnych sieťach to postupne vieme naučiť hlavne mladú generáciu, ktorá má veľký vplyv aj na starších.
Vráťme sa ešte k aktuálnej kampani. Prebieha teda vo všetkých kožných ambulanciách?
Je to na rozhodnutí konkrétneho dermatológa. Súkromné centrum napríklad pozve pacientov a urobí im zadarmo vyšetrenia alebo si zmluvný dermatológ vyčlení niektoré dni vyslovene len na kontrolu znamienok. Niektorí z nás len pripomínajú kampaň letákmi, rozdávajú informácie o možnosti fotoprotekcie. Podporujú nás aj kozmetické firmy, takže pacienti majú nejaké benefity ohľadne prípravkov.
Ktorých druhov nádorov...
Zostáva vám 85% na dočítanie.