Na rade je teraz ministerstvo dopravy, ktoré má vláde navrhnúť, či Slovensko odstúpi od zmluvy a predaj zastaví, alebo do súťaže opätovne zaradí aj druhého záujemcu: konzorcium tvorené španielskou firmou Abertis, britským TBI a slovenským J&T.
Minister Vážny pre HN potvrdil, že do úvahy prichádza aj dlhodobý prenájom letísk. "Scenáre sú už pripravené, uvidíme zajtra (dnes, pozn. red.), na kedy je stanovený konečný dátum na splnenie podmienok ," povedal Vážny.
Uznesenie bývalej vlády ukladá povinnosť rokovať s druhým záujemcom v poradí. "Naďalej máme záujem o letiská," potvrdil v mene konzorcia hovorca J&T Maroš Sýkora. "Zmeniť rozhodnutie vlády však nie je žiadny problém," dodal.
Výzvu nestihli
Protimonopolný úrad sa pre posun rozhodnutia rozhodol aj napriek tomu, že jeho rakúsky partner privatizáciu odobril už v apríli. Slovenský úrad v rámci prieskumu zaslal 86 dotazníkov, vrátilo sa mu len 15 odpovedí. Proti vstupu TwoOne do letísk boli Ryan Air a Easy Jet, druhá menovaná spoločnosť však u nás onedlho skončí.
Hoci TwoOne zložené z viedenského letiska, investičnej skupiny Penta a Raiffeisen Zentralbank vytýka úradu postup pri posudzovaní koncentrácie. Samotný úrad sa bráni slovami, že "vyvinul maximálne úsilie, aby bolo možné do včera rozhodnúť".
Úrad sa obáva, že môže dôjsť k narušeniu efektívnej súťaže na trhu, a preto 2. augusta vyzval účastníkov, aby predložili plánované kroky na odstránenie týchto prekážok. Konzorcium sa bráni nedostatkom času na reakciu, viedenské letisko si výzvu podľa konzorcia nestihlo ani prevziať. "Dostali sme len necelé štyri pracovné dni na vyjadrenie. Navyše úrad stanovil čas od odoslania výzvy, nie jej doručenia, čo je neobvyklé. Ak by bolo omeškanie Viedne jediným dôvodom úradu na predĺženie lehoty o ďalších 45 pracovných dní, tak ako to uvádza vo svojom stanovisku, nerozumieme, prečo mu nestačí napríklad desať dní," povedal hovorca Penty Martin Danko. Penta na rozdiel od Viedne na výzvu odpovedať stihla.
Protimonopolný úrad však uvádza, že sa viedenskému letisku opakovane pokúšal predbežné vyjadrenie doručiť aj osobne. "Vzhľadom na to, aby nebolo účastníkovi konania odopreté právo vyjadriť sa pred vydaním rozhodnutia, bola predsedníčkou úradu predĺžená lehota na 19. októbra," uvádza sa v stanovisku úradu. Konzorcium však už 2. augusta poslalo úradu svoje argumenty, ktorými chcelo vyvrátiť obavy z narušenia efektívnej súťaže.
Politický tlak?
Člen Penty Jozef Oravkin považuje za nepresvedčivé aj argumenty úradu. "Nepotvrdzujú fakt, že by v súčasnosti existovala medzi bratislavským a viedenským letiskom efektívna súťaž. Aj preto nevidíme dôvod, prečo by úrad nemal s predajom súhlasiť," povedal Oravkin, ktorý pripustil politické pozadie posunutia rozhodnutia. Vedeniu Protimonopolného úradu sa totiž končí funkčné obdobie už v septembri. "Chcem veriť tomu, že návrhy na nové vedenie úradu neboli podmienené rozhodnutím o letiskách," dodal Oravkin, ktorý nepoprel, že viacero zdrojov už avizovalo informácie o politickom tlaku.
"Ak by sme zo súťaže vypadli, Fond národného majetku nám dlhuje 1,8 miliardy korún, ktorú sme už na jeho účet odviedli," povedal investičný riaditeľ Penty Marek Ondrejka. Ak vláda dodrží plánovanú "likvidáciu" privatizácie, konzorcium "po dôkladnej právnej analýze" nevylučuje ani medzinárodnú arbitráž v Paríži.
Oblasť | Námietka PMÚ | Riešenie TwoOne |
Ceny a poplatky | Vstupom viedenského letiska dôjde k zvýšeniu cien | Poplatky na BTS budú maximálne 85 % poplatkov Viedne. Zaväzuje sa pre poskytnutie stimulov pre nové destinácie, ktoré neboli z BTS prevádzkované, ako aj stimulov na zvyšovanie frekvencií |
Vplyv na dopravcov | Dôjde k presmerovaniu dopravy bez súhlasu leteckých dopravcov, zníženiu počtu liniek a strate voľby pre cestujúceho | Zaväzuje sa do pol roka vytvoriť novú spoločnosť na prideľovanie slotov, t. j. časových úsekov. Bude mať nezávislý riadiaci orgán a 75 % hlasov bude pripadať na letecké spoločnosti |
Vplyv na financovanie | Bude dochádzať ku krížovému financovaniu letísk | Vytvorí samostatné oddelené vedenie účtovníctva, vzájomné poskytovanie zariadení bude postavené na trhových podmienkach |
Investície | Dôjde k zníženiu investícií | Celkové investíciie prevýšia 9 miliárd Sk, zabezpečí buď výstavbu nového, alebo rekonštrukciu súčasného terminálu s kapacitou minimálne päť miliónov osôb ročne, nové parkovacie miesta či rekonštrukciu dráh |
(Zdroj: TwoOne) |