Tento úsek je súčasťou hlavnej trasy Bratislava – Žilina – Košice Po modernizácii tohto úseku budú vlaky jazdiť rýchlosťou 160km/h.
„Celkovo máme v pláne modernizovať 32-kilometrovú trať z Popradu do Markušoviec, ktorá obsahuje zmeny trasy a zvýšenie rýchlosti na trati, čím prispejeme ku komfortnejšiemu a rýchlejšiemu cestovaniu pre verejnosť. Náklady vo výške viac ako šesťsto miliónov eur plánujeme financovať z dvoch zdrojov – pri úseku Poprad - Vydrník z Plánu obnovy a odolnosti a úsek Vydrník – Markušovce z Programu Slovensko,“ povedal štátny tajomník ministerstva dopravy Jaroslav Kmeť.
Vyše 200 miliónov eur
Na realizáciu úseku medzi Popradom a Vydrníkom sa počíta s čiastkou zhruba 220 miliónov eur. Projekt má Brusel spolufinancovať prostredníctvom plánu obnovy.
Ešte pred časom sa riešil v kontexte dlhšej, vyše 20-kilometrovej modernizácie až po Spišskú Novú Ves v celkovej hodnote vyše pol miliardy eur.
Dnes však ide o dva separátne úseky, pričom ten druhý, drahší, sa bude financovať zo štandardných eurofondov. Stáť má až 342 miliónov eur. Železničiari ho plánujú tendrovať v horizonte jedného roka.
Ušetria 6 minút
V konečnom dôsledku bude železnica od Popradu po Spišskú Novú Ves najrýchlejšou časťou severnej spojnice našich dvoch najväčších miest. Železničiari tu počítajú až so 180-kou.
Vlaky tak majú ušetriť asi šesť minút. Projekty okrem iného počítajú s päťkilometrovou preložkou trate, ktorá bude stáť desiatky miliónov.
Podľa analytikov z Útvaru hodnoty za peniaze však má byť jej výsledným prínosom len minúta ušetreného času.
Navyše by bolo nutné asanovať záhradkársku osadu Brusník, preraziť polkilometrový tunel, vybudovať šesť mostov a urobiť aj preložku železnice do Levoče. Pre tieto dôvody analytici odporúčajú v tomto bode využiť pôvodnú trasu.