V USA už ponúka najväčší fast-foodový reťazec McDonald's väčšinu burgerov bez konzervantov. Postupne by mali tieto chemické látky, ktoré predlžujú trvanlivosť, zmiznúť úplne, uvádza iDnes.cz.
Trend zdravej výživy mení tradičné receptúry aj v Európe
Trendu sa prispôsobujú aj ostatní, napríklad KFC. Burger Big Mac, ktorý je vlajkovou loďou amerického reťazca McDonald's, je najnovšie bez konzervantov.
Rovnakým spôsobom firma znížila obsah chémie vo výrobku Quarter Pounder with cheese (u nás pod názvom McRoyal). Receptúry sa menia aj pri žemliach a omáčkach. Americká fastfoodová legenda sa tak po rokoch reformulácie dostala do fázy, keď väčšinu svojich výrobkov ponúka bez konzervantov. A chce v tom pokračovať.
Pre vysvetlenie: reformuláciou sa všeobecne myslí vylepšovanie receptov, keď výrobcovia napríklad znižujú obsah soli, nasýtených tukov, energetickú hodnotu, obsah éčok alebo menia zloženie iných látok.
Zhruba tretina výrobkov fastfoodu však stále obsahuje konzervanty, farbivá či dochucovadlá. Patrí medzi ne konkrétne raňajkový McMuffin s vajíčkom či filé Filet-O-Fish. Konzervanty sú napríklad aj v nakladaných uhorkách.
Ako je na tom Slovensko a Česká republika?
Dôvod zvýšeného záujmu o zmenu zloženia vychádza z rastúceho dopytu po zdravšom stravovaní. Časť Američanov v posledných rokoch začala dávať prednosť fastfoodom so zdravším jedlom.
Trend sa však netýka len amerického trhu, ale aj Európy vrátane Českej republiky. "V Česku aj v Európe všeobecne sa môžeme chváliť absenciou umelých konzervantov a aróm vo všetkých uvedených burgroch už dlhšiu dobu. Výnimku predstavuje, rovnako ako v USA, umelý konzervant sorban draselný, ktorý je obsiahnutý v nakladaných uhorkách a Big Mac omáčke," uviedla pre iDnes.cz hovorkyňa McDonald's pre ČR a SR Zuzana Svobodová.
Svobodová potvrdila aj pre HN, že to isté platí aj na Slovensku. Potvrdila, že McDonald's má bez konzervantov aktuálne v ponuke všetky obľúbené burgre, jedinou výnimkou je sorban draselný v uhorkách a Big Mac omáčke, rovnako ako v Česku (vyššie).
Nasmerované k zdravšiemu menu má tiež reťazec KFC konkurenčnej americkej skupiny AmRest, pod ktorú spadá tiež Burger King či kaviarne Starbucks. KFC sľúbilo, že do roku 2025 zníži obsah kalórií o dvadsať percent.
K vyprážaným hranolkám chce ponúknuť zdravšie prílohy. Uvažuje aj o tom, že zo sýtených nápojov úplne vynechá cukor. V príprave je tiež vegetariánske menu.
"Vieme, že ľudia sú oveľa odhodlanejší stravovať sa zdravo. Je pre nás veľkou výzvou ich potreby prenášať do ponuky," uviedla pre denník The Independent manažérka inovácií pokrmov v KFC Victoria Robertson.