V päťdesiatych rokoch sa na Slovensku začala formovať silná generácia hercov, ktorá svoj talent uplatnila v divadle a vo filme. Neboli to však ľahké časy. Do kultúry aj celého spoločenského diania vstúpil diktát proletariátu a počiatočné nadšenie z budovania lepších zajtrajškov nahradilo prenasledovanie triedneho nepriateľa a monsterprocesy.
Herci v tomto systéme zohrávali zvláštnu úlohu – na jednej strane sa stali súčasťou tejto mašinérie, keď prepožičiavali režimu svoju tvár pri znázornení všelijakých horlivých úderníkov, nebojácnych roľníkov, odvážnych partizánov a rozvážnych súdruhov.
Viacerí z nich však toto ťahanie za jeden červený povraz nebrali ako oportunizmus, ale ako súčasť svojho povolania a poslania zabávať ľudí. Tie filmy odrážajú smutnú realitu vtedajšieho sveta a dnes sú dobrým študijným materiálom.
Niektoré však prekvapia svojou kvalitou a nie do všetkých sa nutne musela ťahať aj politika. Na hercov čakalo mnoho príležitostí ukázať sa publiku, ktoré odpustilo aj slabší dej či agitáciu, len keď mohlo vidieť svoj obľúbený herecký idol. Anton Mrvečka – vtipný človek so šarmom – ich nesklamal.
Figliarsky typ
Na svet prišiel 27. februára 1934 v Budatíne, ktorý sa o pätnásť rokov neskôr stal mestskou časťou v Žiline. Schopnosť rozveseliť publikum rozvíjal už v ranom detstve. Potrebovali to najmä jeho rodičia, ktorým zomreli tri deti v útlom veku.
Zostáva vám 85% na dočítanie.