V mladosti ma umenie vôbec nezaujímalo, chcela som byť vojenský pilot. Neurobila som skúšky, ukázalo sa, že by bol pri lietaní problém, že si pletiem vpravo a vľavo. S umením som začala až po univerzite, a to prácou pre aukčný dom Dorotheum vo Viedni. Prvú Gallery Art Factory som mala na príšernom mieste: v dome na odstrel na Václavskom námestí bola obrovská stará tlačiareň novín. Nemala som žiadne peniaze a nájom bol nízky. V tom čase bola na Václaváku najväčšia koncentrácia prostitútok a dílerov drog v Európe a všetko sa sústreďovalo do veľkej tmavej nepoužívanej garáže, ktorou sa chodilo do mojej galérie. Vytiahla som vždy v lete sochy von na Václavák a do tej garáže a stála som tam, kde bolo so mnou vždy minimálne desať dílerov drog. A je to ťažká práca, pokiaľ ponúkate umenie vedľa drogového dílera alebo čokoľvek predávate, oni majú lepší produkt. Hovorila som ľuďom, čo prišli do garáže: „Sochy, obrazy, schodmi hore.“ A chlapík vedľa mňa: „A ja mám kokaín.“ Ťažké. Po ôsmich rokoch som si založila DSC Gallery na Dlouhej 5.
Som galeristka, vyberám umelcov, pripravujem výstavy, pracujem so zberateľmi, učím na VŠE, zbieram umenie. Najdôležitejšia časť je plánovanie galerijného programu, výnimočných zahraničných mien z Berlína a Lodnýna, ktoré predstavujeme v Prahe. Pre mňa to znamená množstvo zahraničných ciest. Pri tých navštevujem ateliéry zvučných mien globálneho sveta umenia a plánujeme budúcu spoluprácu. Neskôr sa moja rola premieňa na zberateľku a galeristku, ktorá vie sprostredkovať kontakt s umeleckým dielom priamo k zberateľovi alebo k tým, ktorí k zbieraniu ešte len prichádzajú. Zapáliť v nich plameň zberateľskej vášne je najdôležitejší moment, ktorý sa nikdy nesmie podceniť. Okrem toho sa tiež do veľkej miery venujem edukácii a vytváraniu atmosféry pre široké spektrum ľudí so záujmom o umenie.
Čo vás ako zberateľku umenia presvedčí o zadovážení si konkrétneho diela? Aké sú vaše kritériá?
Väčšinou je to pre mňa určitý nepokojný, silný príbeh, ktorý ma ako silný magnet k dielu priťahuje. Zaujímam sa o osobnosť, ktorá za umeleckým dielom stojí, a vytváram si vlastnú ikonografiu čítania, ktorá môže mať niekoľko perspektív. Je to o jedinečnom prepojení, ktoré musí zacieliť každý zberateľ inak, lebo každý máme iné životné skúsenosti. A dokladom je, samozrejme, čas, ktorý odhalí správnosť výberu.
Zostáva vám 81% na dočítanie.