pozeranie televízieReuters
StoryEditor

Zákerná technológia? Tento každodenný zlozvyk sa nevypláca. Pridáva vám kilá aj roky

10.09.2019, 00:00
Autor:
jobjobFamousFamous
Zdravý spánok vyžaduje viac ako len pokoj a dobre vyvetranú miestnosť.

Výskumný tím doktora Yong-Moon Parka zistil, že u žien, ktoré boli počas spánku vystavené svetlu z obrazovky, bol sklon priberať oveľa pravdepodobnejší ako u tých, ktoré spali potme.

Mohol by sa tak potvrdiť predpoklad, ktorý v minulosti naznačilo skúmanie na laboratórnych zvieratách, že svetlo narúša cirkadiánny rytmus a mení stravovacie návyky, čo môže v krajnom prípade viesť až k obezite, uvádza portál iDnes.cz.

Štúdie sa zúčastnilo 44-tisíc žien vo veku od 35 do 74 rokov, ktoré takmer šesť rokov zaznamenávali svoje spánkové návyky. Ukázalo sa, že u tých, ktoré spali v miestnosti s rozsvietenou obrazovkou alebo im do okna svietila lampa z ulice, bola zaznamenaná o 17 percent vyššia pravdepodobnosť, že priberú aspoň päť kilogramov, v porovnaní s tými, ktoré spali potme.

Zákerné svetlo

Podľa vedcov môže nedostatok spánku spôsobovať zvýšenú produkciu hormónu, ktorý povzbudzuje chuť do jedla a narušuje metabolizmus. Okrem toho u človeka, ktorý sa nevyspal dobre, možno predpokladať nižšiu fyzickú aktivitu počas dňa.

Autori štúdie si síce vzali na mušku "len" umelé svetlo a to tzv. modré, ktoré vyžarujú mobilné telefóny, tablety a notebooky, vo vzťahu k riziku obezity neskúmali. Pre magazín LiveScience však naznačili, že efekt bude zrejme podobný. Uvidíme, čo prinesú ďalšie a detailnejšie výskumy.

S mobilom starneme rýchlejšie

Neškodíme si však len priberaním v spánku, spôsobeným ožarovavaním výdobytkami modernej doby. Iná štúdia ukázala, že žiarenie displejov a monitorov, ktoré majú vysokú energiu, preniká hlboko do pleti a urýchľuje jej starnutie.

"Modré svetlo môže prenikať hlboko do pokožky, do vrstiev, kde dochádza k produkcii kolagénu a elastínu. Kožu potom stenčuje a tá je aj krehkejšia. Zvýšené ožarovanie týmto svetlom môže spôsobiť viditeľné oxidatívne poškodenie kože," tvrdí britská dermatologička doktorka Susan Mayouová, ktorá spolupracuje so značkou Avon.

Čo s tým?

Najlepšie je samozrejme prístroje vypnúť, skryť do tašky alebo do zásuvky a ísť sa von prejsť, prebehnúť alebo sa poriadne vyspať. Znižovať negatívne účinky modrého aj ultrafialového žiarenia môžu tiež antioxidanty.

Tie totiž neutralizujú voľné radikály, ktoré spomínané svetelné spektrá produkujú v tkanivách. Silnými antioxidantmi sú polyfenoly zo zeleného čaju, čokolády či červeného vína, rôzne farbivá v ovocí a zelenine či vitamíny C, A, D alebo E.

01 - Modified: 2022-08-05 13:45:11 - Feat.: - Title: Štúdia: Hladiny bielkovín v krvi môžu signalizovať riziko cukrovky a smrti na rakovinu 02 - Modified: 2022-08-04 22:00:00 - Feat.: - Title: Nemáte čas cez týždeň? Zdraviu prospieva aj víkendové cvičenie, hovorí štúdia 03 - Modified: 2022-08-04 12:09:58 - Feat.: - Title: Úpal nie je úžeh. Spoznajte rozdiel a zvoľte správnu liečbu 04 - Modified: 2022-08-03 14:39:00 - Feat.: - Title: Chráňte si v lete svoje oči. Hrozia úrazy aj vážne choroby 05 - Modified: 2022-08-03 10:18:15 - Feat.: - Title: Štyri najčastejšie prejavy, ktorými nás v lete varuje choré srdce
menuLevel = 2, menuRoute = style/tech, menuAlias = tech, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
07. august 2022 10:34