Globálne automobilky, ako je Volkswagen či Toyota, dnes na autosalóne v Šanghaji predstavili nové elektrické modely určené pre Čínu. Na tomto najväčšom automobilovom trhu sveta sa vlani zvrátil trend v neprospech zavedených zahraničných značiek, ktoré kedysi v Číne dominovali. Súperenie v snahe uvádzať na trh nové modely teraz naberá na rýchlosti a tlak na znižovanie cien sa zintenzívňuje, uviedla agentúra Reuters.
Čínski výrobcovia elektromobilov by sa ale mali pripraviť na možnosť, že zahraničné vlády proti nim budú uplatňovať protekcionistickú politiku, povedal novinárom na autosalóne zakladateľ automobilky Nio William Li.
Zahraničné automobilky vlani v Číne stratili väčšinový podiel na trhu, ktorý sa preorientuje na elektrické a hybridné vozidlá. V tomto prostredí sa presadili domáce autá na čele v výrobcovi BYD. Prevádzkový riaditeľ spoločnosti Nissan Ášvaní Gupta v prvý deň autosalónu skonštatoval, že Čína už prekročila bod zlomu, keď sú zákazníci ochotní akceptovať elektromobily ako svoj hlavný voz.
Viac ako 80 percent elektromobilov predaných v minulom roku v Číne vyrobili domáce automobilky. Tie vlani na jeseň predstihli medzinárodné spoločnosti v mesačných objemoch predaja spaľovacích a elektrických vozidiel. Automobilka BYD v prvom štvrťroku tohto roka v Číne prekonala predaj vozidiel značiek Toyota aj Volkswagen.
Nemecký koncern Volkswagen na veľtrhu uviedol, že do roku 2026 predstaví ďalších desať modelov elektromobilov a skráti dobu vývoja nových modelov takmer o 40 percent, aby udržal krok s rýchlejšie postupujúcimi čínskymi konkurentmi. "Držíme sa zásady vyrábať v Číne pre Čínu na plné obrátky," uviedol riaditeľ značky VW Thomas Schäfer.
Toyota, ktorá zavádzala elektromobily pomaly, využila šanghajský autosalón na predstavenie dvoch nových elektromobilov. Tým počet áut ponúkaných v Číne pod svojou hlavnou značkou zdvojnásobila.
Automobilka BYD na oplátku predstavila elektrický hatchback Seagull, ktorý mieri na trh malých vozidiel. Tomu dlhodobo dominuje Toyota s modelmi, ako je celosvetový bestseller Toyota Corolla. Cena modelu Seagull bude začínať na sume zodpovedajúcej 11-tisíc dolárov. Cena najobľúbenejšieho elektromobilu Toyoty ponúkaného v Číne, modelu bZ4X, je pre porovnanie viac ako dvojnásobná - presahuje 25-tisíc dolárov.
BMW plánuje do konca roka uviesť na čínsky trh 11 modelov elektromobilov. Automobilka tam pridáva aj ďalšie prvky, napríklad sedanu i7 pribudol infotainment, teda zábavný systém. "Čo dnes oslovuje čínskych zákazníkov, zajtra osloví celý svet," povedal generálny riaditeľ BMW Oliver Zipse.
Odvážny odhad ohľadom toho, ako hlboko by ceny elektromobilov mohli v budúcnosti klesnúť, zaznel z úst šéfa súkromnej spoločnosti Leapmotor Ču Ťiang-mia. Má za to, že do desiatich rokov sa bude v Číne predávať elektrické SUV s dojazdom 400 kilometrov zhruba za 7500 dolárov.
Pre porovnanie - najpredávanejšie vozidlo americkej automobilky Tesla, Model Y s dojazdom 545 kilometrov, sa teraz v Číne predáva zhruba za 40-tisíc dolárov. Tesla sa rozhodla tohtoročný autosalón v Šanghaji vynechať.
William Li odhaduje, že Nio a ďalšie automobilky, ktoré vyrábajú predovšetkým v Číne, majú až 20-percentnú nákladovú výhodu proti spoločnosti Tesla. A to vďaka dominantnému postaveniu Číny v dodávateľskom reťazci a v oblasti surovín na výrobu elektromobilov.