Nemecká automobilová skupina Volkswagen vo štvrtok vyzvala, aby sa zavádzanie nových emisných noriem v Európskej únii posunulo minimálne na jeseň 2026. To by bolo o viac ako rok neskôr oproti pôvodnému plánu. Cieľom je, aby všetky nové autá splnili prísnejšie normy. TASR o tom informuje na základe správy Reuters.
Automobilka bude schopná splniť nové normy za predpokladu, že zákon nadobudne účinnosť v polovici roku 2027, čo jej poskytne dva roky na to, aby začala zavádzať prísnejšie štandardy a tri roky na to, aby ich splnili všetky nové vozidlá, uviedol Volkswagen v stanovisku.
Krajiny EÚ a zákonodarcovia budú tento rok rokovať o návrhoch normy Euro 7, prísnejších limitoch pre emisie automobilov a pre ťažké nákladné vozidlá a autobusy. Európski výrobcovia automobilov sa bránia navrhovaným emisným nariadeniam. Tvrdia, že sú príliš nákladné a nemožno ich realizovať tak rýchlo, ako očakáva Európska komisia.
Komisia napriek tomu tvrdí, že opatrenia sú potrebné čo najskôr na zníženie škodlivých emisií, kým autá so spaľovacím motorom zostanú na cestách. Plánované zavedenie nových noriem od júla 2025 by viedlo k zastaveniu výroby mnohých modelov v celej Európe a na veľa mesiacov, uviedol Volkswagen vo svojom stanovisku.
Ďalšie aspekty nariadenia, ako sú limity na drobné častice z brzdenia a opotrebovania pneumatík, by sa mali odložiť, uviedol Volkswagen bez uvedenia dátumu. "Je potrebných niekoľko rokov prípravného obdobia," uvádza sa vo vyhlásení, ktoré poukazuje na nedostatok dodávateľov alebo výrobu pneumatík, ktoré by vyhovovali novým požiadavkám.
V porovnaní so súčasnou normou sa v prípade súčasného znenia návrhu normy Euro 7 nemajú zmeniť požiadavky týkajúce sa emisií oxidov dusíka u benzínových áut, ktoré budú mať naďalej povolené 60 miligramov na kilometer. Táto úroveň začne však novo platiť aj pre dieselové autá, ktoré podľa štandardu Euro 6 môžu vypúšťať teraz 80 miligramov na kilometer. Hranica by sa teda zhodovala u oboch typov pohonu.
Sprísniť by sa mali aj normy pre nákladné automobily. Európska komisia odhaduje, že v porovnaní s doterajšou normou by mala Euro 7 zabezpečiť do roku 2035 zníženie emisií oxidov dusíka o 35 percent, u pevných častíc potom o 13 percent. Pri nákladných autách a autobusoch má ísť o 56 percentné zníženie emisií oxidov dusíka a 39 percentné zníženie pevných častíc.
Nová norma tiež zdvojnásobí počet najazdených kilometrov a vek auta, do ktorých bude plnenie emisného štandardu vyžadované. Novo pôjde o 200-tisíc kilometrov a 10 rokov používania vozidla, rozšíri sa rovnako i spektrum teplôt, v ktorých bude musieť auto normu plniť a ďalšie oblasti. Prvýkrát navrhuje komisia stanoviť aj limity pre pevné častice produkované brzdami a mikroplastmi, ktoré sa uvoľňujú z pneumatík. Chce tiež, aby mali autá čidlá umožňujúce kedykoľvek emisie diaľkovo skontrolovať.
Na implementovanie riešení pre splnenie normy však majú výrobcovia veľmi málo času. Ak totiž bude návrh prijatý koncom budúceho roka a začne platiť v júli 2025, tak majú iba sedem mesiacov na zavedenie nových požiadaviek. „Za sedem mesiacov fabrika vôbec nie je schopná nič vyvinúť, nie je schopná od dodávateľov získať nové diely a ani si neobjedná stroje. Pre meranie emisií z bŕzd potrebujeme stroj za štyri milióny eur, ktorý je potrebné niekde uložiť a postaviť pre neho budovu. Iba objednanie prístroja bude trvať jeden a pol roka, až potom začneme poriadne merať a vyvíjať,“ upozornil nedávno v rozhovore pre TA3 Motoring šéf vývoja podvozka a agregátov českej značky.
Následne musia i dodávatelia byť schopní vyrábať a dodávať nové typy dielov pre brzdový systém, čo dnes ešte nedokážu. Hrozbu predstavuje prijatie normy Euro 7 aj z pohľadu využívania jazdených vozidiel, ktorých by sa mohlo dovážať viac a ľudia by kvôli vysokým cenám nových vozidiel uprednostňovali práve jazdenky. Vo výsledku by teda vplyv na životné prostredie mohol byť ešte horší, než ak by sa Euro 7 neschválila.
„Nie je známe, ako by sa mala technicky vykonať, nie sú známe ani dostupné technológie, ktorými by sa mala vykonávať, a ide o relatívne skorí termín nasadenia,“ vyjadril sa nedávno Alexander Matušek, prezident Zväzu automobilového priemyslu a Zmocnenec pre Životné prostredie Volkswagen Slovakia.
„Je to absolútny nezmysel na posledných 10 rokov výroby spaľovacích vozidiel zavádzať takúto reguláciu, keď ten počet vyrobených elektrických vozidiel, ktoré toto všetko okrem sledovania bŕzd a pneumatík nepotrebujú, by Onboard Monitoring zbytočne iba predražoval autá,“ doplnil. „Malé triedy vozidiel vymiznú a docielil by sa pravý opak toho, čo sa s normou Euro 7 plánuje dosiahnuť. Dlhšie by jazdili staré autá a tým pádom by sa vplyv na životné prostredie zhoršil a nie zlepšil.“