Sledujte nás na Instagrame

@tyzdennik_temaFacebook
06.03.2020, 15:30

Kvalitný spánok neovplyvňuje len jeho dĺžka. Čo všetko spôsobuje problémy?

  • Dobrú noc, zvykneme si želať pred spaním, ale nie vždy je naozaj dobrá.
  • „Cieľom spánku je, aby sme si oddýchli,“ hovorí neurologička MUDr. KATARÍNA KLOBUČNÍKOVÁ, PhD. (52), z I. neurologickej kliniky Univerzitnej nemocnice v Bratislave.
  • Lenže čoraz viac ľudí má problém vyspať sa doružova.
  • „Spíme tak, aký sme mali deň. Ak bol plný stresu, môže sa to odraziť na tom, ako v noci spíme. Ale tiež platí, že spíme tak, aké máme zdravie,“ upozorňuje odborníčka.
  • Čo sa s nami deje počas spánku? Kedy je nespavosť problematická a mali by sme vyhľadať lekára?
  • A prečo najhoršie spíme z nedele na pondelok?
Kvalitný spánok neovplyvňuje len jeho dĺžka. Čo všetko spôsobuje problémy?
Zdroj: Shutterstock

Ako vyzerá kvalitný a plnohodnotný spánok, pri ktorom si človek povie, že sa vyspal doružova?
Cieľom spánku je, aby sme si oddýchli. Z tohto pohľadu každý spánok, po ktorom ráno cítime osvieženie, bol dostatočne kvalitný a plnohodnotný. Dá sa povedať, že spíme tak, aký sme mali deň, čiže ak bol plný stresu, môže sa to odraziť na tom, ako v noci spíme. Ale tiež platí, že spíme tak, aké máme zdravie. So zlým spánkom sa spájajú niektoré ochorenia, ktoré je dobré v prípade nespavosti určiť.

Ktoré to sú?
Nespavosť sa často spája napríklad s psychickými poruchami – ako úzkostná porucha, depresívne poruchy, ale aj s mnohými telesnými ochoreniami spojenými s bolesťou. Horšie môžu spávať aj pacienti s ochoreniami srdca, tí, ktorých budí v noci opakované močenie, pacienti s Parkinsonovou chorobou či ďalšími primárnymi poruchami spánku, napríklad spánkové apnoe, čo sú poruchy v dýchaní, ktoré človeka zobudia. Niekedy sa stane, že riešime nespavosť, ale objavíme niektorú z týchto príčin. Ak ich odstránime, môže sa napraviť aj spánok.

Sú nejaké atribúty, ktoré by mal kvalitný spánok mať?
Z medicínskych kritérií je to v prvom rade dĺžka spánku. Dobrý spánok by mal trvať 7 – 8 hodín kontinuálne, teda v kuse. Počas noci síce dochádza k niekoľkým fyziologickým prebudeniam, ale človek by mal hneď znova zaspať. A tiež by mal spánok mať niekoľko fáz, ktoré sa opakujú, hovoríme im spánkové cykly. Počas nich sa odohrajú všetky spánkové štádiá, ktoré sú dôležité pre reparačné funkcie v našom mozgu.

Nenechajte sa obmedzovať

Tento článok je súčasťou exkluzívneho obsahu týždenníka Téma. Pokiaľ si ho chcete dočítať do konca, predplaťte si balík Digital alebo si nechajte týždenník posielať priamo do vašej schránky.

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.