Dnešné deti, malé aj tie väčšie, majú oproti minulosti obrovský sortiment lákadiel. Dá sa povedať, že v súčasnosti sú detstvo a mladosť náročnejšie?
Áno. Niekedy sa hovorí, že aj my sme boli mladí a zvládli sme to. Treba si však uvedomiť, že dnešná doba je oveľa pestrejšia a naozaj je oveľa viac lákadiel, ktorých riziká nedospelý mozog nie je schopný posúdiť tak ako dospelý. Klasicky sa to týka elektronizácie, internetu, stávkovania, hier, kde treba platiť, aby sa hráč dostal do vyššieho levelu, a už len samotné hranie je obrovským lákadlom, ktoré žerie veľmi veľa času. Pokiaľ ide o produkty, ktoré sa dajú užívať, ako napríklad drogy, tak je to od spektra vysokosladených nápojov cez nikotínové výrobky s vysokým obsahom nikotínu, v ktorých je alebo nie je tabak v takej podobe, že to rodič ťažko zistí, až po nové látky, čo ešte vôbec nie sú ilegálne, pretože sme ich nestihli zistiť. Svet je komplikovanejší.
Takže aj detstvo je nebezpečnejšie?
Zrejme áno, pretože nástrah je oproti minulosti oveľa viac.
Máme tu Vianoce, keď sa neraz stáva, že pri sviatočnej večeri rodičia nalejú deťom „symbolickú kvapku“. Je to v poriadku?
Nie je. Pri neskoršom užívaní je tam ten istý podiel genetiky a vonkajších kultúrnych a spoločenských vplyvov, ako napríklad pri fajčení či užívaní nikotínových produktov. Sú spoločnosti, kde sa alkohol vôbec nepije, kde je doslova nedostupný, a inde je to také, že sa deťom ponúka. Je to zlé, pretože ak dieťa zacíti jeho účinok, ktorý môže byť preň uvoľňujúci, zostane v ňom pamäťová stopa, a keď sa k nemu nabudúce dostane, tak si veľmi rado dá opäť.
Dôležitá je zrejme aj chuť, napríklad taký vaječný likér...
Presne toto som chcel povedať.
V akom veku sa vaši pacienti dostali prvýkrát k alkoholu a kto im ho ponúkol?
Drvivá väčšina pred dosiahnutím dospelosti. Mladiství a aj maloletí do pätnásť rokov veku boli ponúknutí príbuznými, neraz na symbolický prípitok rodičmi na rodinných oslavách. Starší, čo nemali doma vzor v rodičoch, sa dostali prvý raz do kontaktu s alkoholom prostredníctvom kamarátov tiež na spoločných oslavách.
Mohli by sme povedať, že my sami si deti k alkoholu tak trochu vedieme? V obchodoch je predsa detské šampanské...
To už je vec spoločnosti ako celku, tomuto my, lekári, nevieme zabrániť. Je to vec spoločenská až politická. Je to aj vec marketingu výrobcov alkoholu, ktorí vedia, že týmto spôsobom sa u mladého človeka vytvorí stereotyp. Rozhodnutie, do akej miery regulovať a najmä do akej miery dodržiavať zákonné obmedzenia a sankcionovať zo strany štátu ako ochranu mládeže, je veľmi ovplyvnené aj ďalšími faktormi, ktoré sú často v protiklade.
Napríklad?
Prínos financií
Zostáva vám 84% na dočítanie.