Cieľom je, aby sa zákaznícke zážitky zlepšovali. FOTO: Shutterstock
StoryEditor

Václav Šojdel o tajných špiónoch v obchodoch: Pre niekoho práca snov pre iného špehovanie zamestnancov

01.06.2025, 00:00
  • Pre niekoho práca snov, iný v tom vidí špehovanie zamestnancov.
  • Reč je o čoraz obľúbenejšom mystery shoppingu, teda metóde, ktorou si predovšetkým veľké firmy nechávajú diskrétne preveriť kvalitu svojich produktov a služieb najatými profesionálmi – fiktívnymi zákazníkmi.
  • „Tým získavajú realistický pohľad, ako ich skutoční zákazníci naozaj vnímajú, aký majú z interakcií s ich firmou zážitok. To im umožní zlepšiť služby a odlíšiť sa od konkurencie,“ opisuje pre Tému VÁCLAV ŠOJDEL (40) z agentúry Market Vision.
  • Je zároveň prezidentom MSPA (Mystery Shopping Professionals Association) – prestížnej asociácie združujúcej firmy špecializujúce sa na tento druh výskumov v Európe a Afrike.

Čím presne sa mystery shopping zaoberá?

Je to výskum trhu s dôrazom na meranie kvality ponúkaných produktov alebo služieb. V konečnom dôsledku ide o snahu o zlepšenie a podporu predaja. Na verejnosti bol predtým asi najviac spájaný s „tajnými návštevami“ gastroprevádzok alebo napríklad aj hotelov, kde neohlásení výskumníci pre majiteľov podniku sondujú úroveň všetkých možných služieb. Ľudia si to asi môžu veľmi zjednodušene predstaviť podobne, ako to vidia v obľúbenom programe Ano, šéfe!, kde po svojej týždennej misii na zlepšenie fungovania podniku šéfkuchár Zdeněk Pohlreich vysiela svojich „špiónov“. Tí mu majú otestovať nielen kvalitu jedla, ale napríklad aj úroveň obsluhy a fungovania celej reštaurácie.

Takže robíte niečo podobné?

Majiteľovi, ktorý by si podobnú službu objednal, by, samozrejme, nestačilo porozprávať, ako to u neho v podniku funguje. Z takých tajných misií, ktorých forma a scenáre sa s objednávateľom vopred starostlivo vyberajú a preberajú, sa robia obsiahle reporty. Až s ich pomocou je možné upozorniť na slabé miesta, zamerať sa na konkrétne oblasti na zlepšenie alebo naplánovať školenia personálu. V skutočnosti je však pole mystery shoppingu oveľa širšie ako iba fyzická kontrola služieb a ponúkania produktov. Môže sa odohrávať v digitálnom svete.

Môžete to vysvetliť?

Nemusí ísť vôbec o gastroslužby alebo napríklad utajenú návštevu autoservisu, kde si dáme vymeniť napríklad tlmiče a zisťujete nielen to, ako sa správali zamestnanci, ale či vám ponúkli všetky služby podľa štandardov nastavených vo firme. Mystery shopping môže mať aj virtuálnu podobu alebo sa obe roviny kombinujú. Veľké letecké spoločnosti pomerne často využívajú takzvaný mystery flying, teda tajné lietanie, kde majú výskumníci za úlohu prejsť celou zákazníckou anabázou. Od objednania letenky cez odbavenie, zážitok z letu a obsluhu na palube až po vyloženie kufrov na cieľovom letisku. Naša úloha je vždy zaznamenať celý proces a urobiť podrobné hodnotenie tohto zážitku.

To znie zaujímavo. Máte tam ešte niečo neobvyklé?

Špeciálna disciplína je mystery calling, teda utajené telefonovanie,

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 86% na dočítanie.
01 - Modified: 2025-05-16 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Sociologička: V súčasnosti je „obstaranie si“ potomka predmetom vyjednávania, tradičných rodín ubudlo 02 - Modified: 2025-05-08 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Bývalá letuška: Čínsky systém rozpozná každého, ľudia sa udávajú, boja, a tá hygiena. Európa je pri tom skvelá
01 - Modified: 2025-06-03 07:00:00 - Feat.: - Title: HR expert pre HN: Ľudia už dnes potrebujú viac ako len výplatu. Pomenoval ďalšie štyri oblasti (rozhovor) 02 - Modified: 2025-06-03 05:30:00 - Feat.: - Title: Herec Peter Nádasdi: Som sentimentálny a zo všetkého dojatý. Vadí mi však egoizmus 03 - Modified: 2025-06-03 07:42:12 - Feat.: - Title: Najkritickejší je prvý mesiac. Ak ľudia odídu, odídu od šéfa, nie zo zamestnania, hovorí šéf HR známej firmy 04 - Modified: 2025-06-02 22:00:00 - Feat.: - Title: Tajomstvá vesmíru alebo sme tu sami? O niekoľko tisíc rokov Zem zrejme nebude obývaná, tvrdí astrofyzik 05 - Modified: 2025-05-31 09:05:00 - Feat.: - Title: Rozštvrtenie, šibenica či sťatie? V stredoveku mali popravy aj výchovnú funkciu, ich zmyslom bolo očistiť svet
menuLevel = 1, menuRoute = tema, menuAlias = tema, menuRouteLevel0 = tema, homepage = false
04. jún 2025 07:13