Je rozhodnuté, podľa „odklepnutého“ návrhu Európskeho parlamentu sa od roku 2035 už na trhu v Európe nebudú dať kúpiť nové vozidlá, ktoré by nespĺňali podmienku nulových emisií. V praxi to teda znamená razantnú a definitívnu stopku pre masovo predávané autá so spaľovacím motorom pod kapotou, pôjde pritom aj o hybridy či plug-in hybridné verzie.
Výrazná ofenzíva elektromobilov však nepríde až v uvádzanom roku 2035, reálne to bude oveľa skôr a už sa vynárajú aj nápady, že by pravidlo prechodu na čistú elektromobilitu malo platiť pre firmy (služobné autá) už od roku 2030. Nehovoriac o tom, že aj samotné automobilky uvažujú o kompletnom pretransformovaní svojich ponúk na výhradne e-autá už približne v roku 2030.
Ako vyplýva z aktuálnej štúdie PwC Electric Vehicle Sales Review, v nasledujúcich piatich rokoch by sa mal počet elektrických a hybridných áut vo svete viac ako zdvojnásobiť z tohto roku odhadovaných 30 miliónov na až 65 miliónov v roku 2028. Najrýchlejšie sa bude podľa odborníkov rozvíjať trh čisto elektrických áut, ktorých by malo byť 34 miliónov oproti súčasným 12 miliónom.
Dá sa preto očakávať, že čoskoro tak plne elektrické batériové verzie automobilov prekonajú predaj hybridov, ktorých by za päť rokov malo jazdiť na cestách 25 miliónov. Vlani sa na najvyspelejších svetových trhoch predalo zhruba 15,5 milióna áut s elektrickým alebo hybridným motorom, čo je medziročný nárast o 42 percent.
Na najvýznamnejších desiatich európskych trhoch sa vlani predalo 4,45 milióna elektrických a hybridných áut, čo predstavuje trhový podiel 49 percent všetkých predajov. Výrazne sa však spomalilo tempo rastu predaja, ktoré vlani bolo 11 percent. Najväčší podiel mali naďalej hybridy s 2,2 miliónmi predaných áut, čisto elektrických automobilov sa v Európe predalo 1,4 milióna a kompromisov v podobe plug-in hybridu bolo predaných 850-tisíc kusov.
Ak sa pozrieme na štatistiky konkrétnejšie, celosvetovým predajom vládne predovšetkým americká Tesla a čínske značky, ktoré aj v Európe zažívajú „boom“ a mnohým tuzemských výrobcov práve záplava trhu čínskymi vozidlami výrazne vadí. Hlasno volajú po reguláciách.
„Európske automobilky sa stále stretávajú s následkami výpadku dodávok predovšetkým u čipov. Zároveň im prechod na elektromobilitu prináša zvýšené náklady. Aj z týchto dôvodov možno tento rok očakávať zvýšenú aktivitu čínskych automobiliek na európskom trhu, kde si budú chcieť zabrať stále väčší trhový podiel. Dá sa taktiež očakávať tlak na cenu, ktorý už odštartovala Tesla plošným zlacnením svojich modelov,“ uviedol analytik PwC Pavel Štefek.
Na slovenskom trhu sa minulý rok predalo podľa údajov ACEA 1 391 kusov plne elektrických áut, čo predstavuje oproti roku 2021 medziročný nárast o takmer 26 percent. Aj napriek tomu však elektromobily tvoria ani nie dvojpercentný podiel na celkových predajoch. Výraznejšie však medziročne narástol počet predaných plug-in hybridných vozidiel a to o tretinu na 1 556 kusov a o necelých 15 percent stúpol aj počet predaných hybridov – takmer 17,4-tisíc kusov. Celkom sa teda predalo z elektrifikovaných vozidiel takmer 22-tisíc kusov.
Český trh v predajoch elektroáut tiež celkom zaostáva, záujem aj u našich susedov brzdí vyššia cena či nedostatočná nabíjacia sieť. Oproti Slovensku je na tom Česká republika však lepšie, v minulom roku sa na tamojšom trhu predalo 32 121 hybridov a elektromobilov, čo je necelých 17 percent trhu.
„Žiadnu dramatickú zmenu vývoja v Česku neočakávam. Aj keď sa pripravuje podpora pre kľúčový segment firemných flotíl, nevyzerá to, že by bola plošná a dostalo sa na všetkých. Navyše, aj veľké európske trhy od masívnej dotačnej podpory elektromobility už skôr ustupujú,“ povedal Štefek.
„Na druhú stranu ale rýchlo rastie prirodzený záujem o nahradenie firemných fleetov elektroautami, aj české domácnosti stále viac zaujímajú alternatívne zdroje energie. To budú faktory, ktoré rast predajov elektroáut v Českej republike podporia viac ako štátne intervencie,“ dodal.
Medzi najvýznamnejšie európske trhy počíta štúdia Nemecko, Veľkú Britániu, Francúzsko, Španielsko, Taliansko a trhy s najrozvinutejšou infraštruktúrou, čo sú Nórsko, Švédsko, Švajčiarsko, Holandsko a Rakúsko. Najväčším svetovým trhom pre elektrické vozidlá naďalej zostáva Čína, kde sa predalo cez päť miliónov elektromobilov, zatiaľ čo na desiatich najväčších európskych trhoch to bolo „iba“ 1,4 milióna elektromobilov.