Dnes už to nie je nič extrémne výnimočné, modely áut, ktoré tvorili ponuky automobiliek dlhé dekády, stále častejšie opúšťajú portfóliá bez nástupcov. Jedným z nich sa najnovšie stane aj ikonický Ford Fiesta, ktorý HN vyskúšali za uplynulý čas v hneď niekoľkých prevedeniach.
Ide o malý automobil vyrábaný automobilkou Ford od roku 1976 v britskom Deganhame. Už takmer polstoročie patrí medzi obľúbených členov rodiny s modrým oválom na kapote, pričom hlavnými konkurentmi modelu sú na európskom trhu napríklad Škoda Fabia, Volkswagen Polo, Peugeot 208, Opel Corsa či Renault Clio.
Takto vyzerá najnovšia a zrejme i posledná generácia Fiesty:
Zatiaľ čo v počiatkoch bola Fiesta dostupná len s dvojicou bočných dverí, postupne ako i ďalšie modely najrôznejších značiek narastala a stávala sa čoraz praktickejšou. Ešte 29. novembra 2016 bola v Nemecku ohlásená siedma generácia Fiesty, ktorá je podľa výrobcu väčšia, priestrannejšia, bezpečnejšia, efektívnejšia a luxusnejšia v porovnaní s predchodcom.
Posledná generácia už prešla i modernizáciou či obohatením o prevedenia, ktoré majú priniesť ešte väčšiu atraktivitu pre potencionálnych zákazníkov. Sú to prírastky v podobe variantu s názvom Fiesta Active v štýle crossoveru a luxusne orientovaná Fiesta Vignale. Fanúšikov športovejšieho charakteru mimo to poteší napríklad Fiesta ST.
Popularita modelu Fiesta, patrí k najobľúbenejším vozidlám z ponuky Fordu v Británii i v ďalších európskych krajinách, pramení hlavne z priaznivej ceny tohto automobilu. V súčasnosti sa vyrába v Nemecku a ako sa zdá, siedma generácia drobného člena rodiny bude i posledná.
Americká automobilka Ford Motor totiž najneskôr do polovice budúceho roku ukončí výrobu Fiesty, s odkazom na zdroje to uviedol server BBC News, podľa ktorého to automobilka oznámi v najbližších dňoch. Hovorca Fordu nechcel informáciu nateraz komentovať.
Ford podľa zdrojov výrobu ukončí, pretože sa nepočíta s elektrickou verziou Fiesty. Vplyv má však okrem toho taktiež zmena preferencií u samotných klientov. Tí dávajú pravdepodobne prednosť v súčasnosti mimoriadne trendovým crossoverom, v podobnom rozmere má značka v ponuke napríklad Ford Puma.
"Fiesta bola obľúbenou ikonou a verným priateľom pre milióny vodičov, vkus sa však mení," povedal denníku zdroj z automobilky. Podľa hovorcu Fordu automobilka prehodnocuje ponuku a chce sa zamerať na nové autá s elektrickým pohonom. Do transformácie ponuky chce automobilka do roku 2026 investovať zhruba 50 miliárd dolárov.
Fiesta začala vznikať v polovici 70. rokov v reakcii na ropný šok, jej hlavnou výhodou tak bola úspornosť. Dnes jej však z časti zlomila väz čoraz výraznejšia miera elektrifikácie, ktorú od značiek vyžadujú prísne normy a legislatíva Bruselu. Ford vyrobil zhruba 20 miliónov týchto áut a len v Británii sa ich predalo bezmála päť miliónov.