TASR - Erika Ďurčová
StoryEditor

Na Višňové vyčerpáme alokované eurofondy. Sú nižšie, ako zmluvná cena, tvrdí Doležal

16.12.2021, 14:21
Autor:
TASRTASR
Slovenská republika bude musieť hľadať dodatočné zdroje na dostavbu.

Eurofondy, ktoré sú alokované na výstavbu diaľničného úseku D1 s Tunelom Višňové do konca roka 2023, Slovensko vyčerpá. Sú nižšie, ako je zmluvná cena za dielo a Slovenská republika bude musieť hľadať dodatočné zdroje na dostavbu.

Vyhlásil to vo štvrtok počas živého vysielania na sociálnej sieti minister dopravy Andrej Doležal v súvislosti s avizovaným predĺžením výstavby.

Chystá sa arbitráž

Doležal skonštatoval, že už pri podpise zmluvy sa vedelo, že nenávratný finančný príspevok nepokrýva celú cenu dostavby Tunela Višňové.

"My vieme, že budeme musieť hľadať dodatočné zdroje na dostavbu," potvrdil s tým, že na dofinancovanie sa ponúka nové programové obdobie či štátny rozpočet.

Zároveň priblížil, že sa chystá arbitráž medzi bývalým zhotoviteľom a Národnou diaľničnou spoločnosťou, kde si obe strany nárokujú isté sumy. Aj výsledok arbitráže podľa ministra zaváži pri riešení dofinancovania. "Pre mňa je dôležité, že stavba beží, že v stavbe sa pokračuje," podotkol.

​Podľa jeho slov mal rezort vedomosť o tom, že na primárnom aj sekundárnom ostení sú problémy, ale nepoznali presne ich rozsah.

"Ak by sme mali robiť detailnú diagnostiku my ako obstarávatelia, tak možno ešte súťaž nie je vyhlásená," ozrejmil Doležal.

Do roku 2023 ho nepostavia

Kľúčové podľa neho bolo zmapovať tunel dostatočne na to, aby mohla byť vyhlásená súťaž. Každý zhotoviteľ si tak podľa neho bol vedomý, že tam môže objaviť nejaké "prekvapenie".

Dodal, že až keď bude známy rozsah opravných prác, bude možné povedať, o koľko sa lehota výstavby predĺži.

Diaľničný Tunel Višňové pri Žiline sa nepodarí sprejazdniť v pôvodne avizovanom termíne, teda do konca roka 2023. Dôvodom sú zistenia z diagnostiky stavby tunela, ktorá preukázala, že je nutné urobiť opravné práce vo veľkom rozsahu. V pondelok to potvrdili diaľničiari.

Národná diaľničná spoločnosť podpísala v apríli zmluvu so spoločnosťou Skanska, ktorá je novým zhotoviteľom úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Dubná skala.

Zmluvná cena na dokončenie 13,5-kilometrového úseku D1 vrátane 7,5 kilometra dlhého Tunela Višňové je 255 miliónov eur.

01 - Modified: 2021-10-01 13:10:49 - Feat.: 0 - Title: Višňové bude drahšie. Technológie zhltnú o 30 miliónov viac, než sa črtalo za Érseka 02 - Modified: 2021-12-02 12:15:46 - Feat.: 0 - Title: Kritickému úseku D1 hrozí scenár Višňového, pripustil na HNClube Doležal. O zmene rozhodne vláda 03 - Modified: 2021-11-07 18:56:58 - Feat.: 0 - Title: Tunelový obchvat Bratislavy či Filiálka? Najprv poďme riešiť hlavnú stanicu, tvrdí analytik rezortu financií 04 - Modified: 2021-12-09 11:03:51 - Feat.: 0 - Title: Na Višňovom sa dobieha zameškané. Diaľničiari idú do poslednej veľkej súťaže
01 - Modified: 2024-12-01 08:27:42 - Feat.: - Title: Motoristi môžu od soboty jazdiť z D1 priamo na obchvat Bratislavy 02 - Modified: 2024-11-26 23:00:00 - Feat.: - Title: Eurofondy pre pripravených, nie zaskočených 03 - Modified: 2024-11-26 13:57:40 - Feat.: - Title: Slovensko musí vyrokovať čo najlepšie podmienky na čerpanie eurofondov, tvrdí Raši. Chce pomáhať žiadateľom 04 - Modified: 2024-11-22 10:36:49 - Feat.: - Title: NDS vyhlásila tender na výstavbu diaľničného privádzača do Rajeckej doliny 05 - Modified: 2024-11-19 10:59:27 - Feat.: - Title: Z eurofondov by sme mali mať k dispozícii takmer 13 miliárd eur. Musia byť použité do roku 2029, tvrdí Raši
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
03. december 2024 20:01