Niektorí sa obávajú rovnakého osudu, aký postihol Detroit. FOTO: Reuters
StoryEditor

Oberie Brusel koncom spaľovákov Slovákov o prácu? Dopadneme zle, no len ak neurobíme nič

29.03.2023, 17:12
  • Koniec spaľovacích motorov využívajúcich dnešný benzín či naftu je neodvratný. 
  • Vznikajú preto obavy, ako sa so zmenami vyrovná pilier našej ekonomiky. 
  • Ten by podľa odborníkov dopadol, paradoxne, najhoršie vtedy, ak by sme sa transformácii vyhýbali. 
  • Výrobcovia robia úplný opak, vďaka čomu je ten najčernejší scenár nenávratne preč.  

Klasické motory jazdiace na benzín a naftu majú už o pár rokov z ponuky úplne zmiznúť. To môže byť na prvý pohľad pre automobilovú veľmoc, akou je Slovensko, problém. Na svete totiž vyrábame bezkonkurenčne najviac vozidiel na obyvateľa, segment sa podieľa na celkovom HDP až 13 percentami, pričom do toho ešte nie je zarátaný príchod Volva, a etablovalo sa u nás zhruba 350 dodávateľov, ktorí spolu s výrobcami zamestnávajú približne 270-tisíc ľudí. 

Aj to je dôvod, prečo sa niektorí obávajú rovnakého scenára, aký postihol Detroit. Rýchly šprint k elektromobilite totiž môže ohroziť desiatky tisíc pracovných miest práve u dodávateľov, ktorí sú od existencie klasických spaľovacích motorov doslova závislí. 

A obavy sú namieste. Kým Zväz automobilového priemyslu už pred dvomi rokmi informoval o hrozbe straty 40-tisíc zamestnancov, štúdia Slovenskej asociácie pre elektromobilitu SEVA ide ešte ďalej. 

Najčernejší scenár by podľa nej do roku 2040 mohol priniesť pokles HDP až o desať percent. „Celková zamestnanosť by mohla klesnúť o 4,5 percenta v porovnaní s úrovňou v roku 2020, čo v realite predstavuje stratu približne 85-tisíc pracovných miest,“ konštatuje šéf asociácie Patrik Križanský. 

image

Spaľováky Brusel najprv „zarezal“, teraz im dáva druhú šancu. Tankovanie sa však poriadne predraží

Tí najohrozenejší vo veľkom transformujú

Aj keď by si niekto mohol myslieť, že takýto vplyv na nás bude mať nútený prechod na elektromobilitu, je to práve naopak. Najhoršie scenáre by podľa štúdie Globsecu a SEVA totiž prinieslo to, ak by sme sa o čo najrýchlejšiu transformáciu nesnažili.

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 54% na dočítanie.
01 - Modified: 2023-03-29 11:53:31 - Feat.: 1 - Title: Ikonu Renaultu zabil dnešný trend. Francúzi odhalili rodinný model v úplne novej forme 02 - Modified: 2023-03-29 09:38:00 - Feat.: 1 - Title: Nevzhľadný, no funkčný mix nápadov. Budú takto vyzerať nové autá kvôli norme Euro 7? 03 - Modified: 2023-03-28 14:28:38 - Feat.: 1 - Title: Realita elektromobility: koľko nás stojí, že sme z uhlíka spravili globálneho satana 04 - Modified: 2023-03-28 13:30:56 - Feat.: 1 - Title: Definitívne schválili koniec predaja áut na naftu a benzín v Únii od roku 2035, dve krajiny boli proti
01 - Modified: 2024-12-17 23:00:00 - Feat.: - Title: Oceliari pochybujú o sile Európy, aj pri miliardách z Bruselu otáľajú s investíciami. Dolieha to na Slovensko 02 - Modified: 2024-12-16 08:24:56 - Feat.: - Title: Nové objednávky v priemysle medziročne vzrástli o viac než tri percentá, ťahal ich textilný priemysel 03 - Modified: 2024-12-12 18:19:45 - Feat.: - Title: Audi uzavrie na konci februára svoj závod v Bruseli s 3000 zamestnancami, nenašlo kupcu 04 - Modified: 2024-12-13 15:10:54 - Feat.: - Title: Čo bude s tisíckami ľudí v hute v Košiciach? Biden môže pochovať obchod za miliardy 05 - Modified: 2024-12-12 12:40:56 - Feat.: - Title: Nový predseda Európskej rady Costa navštívil Londýn, rokoval so Starmerom
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
22. december 2024 07:09