Klasické motory jazdiace na benzín a naftu majú už o pár rokov z ponuky úplne zmiznúť. To môže byť na prvý pohľad pre automobilovú veľmoc, akou je Slovensko, problém. Na svete totiž vyrábame bezkonkurenčne najviac vozidiel na obyvateľa, segment sa podieľa na celkovom HDP až 13 percentami, pričom do toho ešte nie je zarátaný príchod Volva, a etablovalo sa u nás zhruba 350 dodávateľov, ktorí spolu s výrobcami zamestnávajú približne 270-tisíc ľudí.
Aj to je dôvod, prečo sa niektorí obávajú rovnakého scenára, aký postihol Detroit. Rýchly šprint k elektromobilite totiž môže ohroziť desiatky tisíc pracovných miest práve u dodávateľov, ktorí sú od existencie klasických spaľovacích motorov doslova závislí.
A obavy sú namieste. Kým Zväz automobilového priemyslu už pred dvomi rokmi informoval o hrozbe straty 40-tisíc zamestnancov, štúdia Slovenskej asociácie pre elektromobilitu SEVA ide ešte ďalej.
Najčernejší scenár by podľa nej do roku 2040 mohol priniesť pokles HDP až o desať percent. „Celková zamestnanosť by mohla klesnúť o 4,5 percenta v porovnaní s úrovňou v roku 2020, čo v realite predstavuje stratu približne 85-tisíc pracovných miest,“ konštatuje šéf asociácie Patrik Križanský.
Tí najohrozenejší vo veľkom transformujú
Aj keď by si niekto mohol myslieť, že takýto vplyv na nás bude mať nútený prechod na elektromobilitu, je to práve naopak. Najhoršie scenáre by podľa štúdie Globsecu a SEVA totiž prinieslo to, ak by sme sa o čo najrýchlejšiu transformáciu nesnažili.
Zostáva vám 54% na dočítanie.