StoryEditor

České vlaky sa k nám skutočne boja jazdiť, stav železníc je naozaj katastrofálny (veľký rozhovor s expertom)

18.07.2023, 18:13

V rozhovore s Jánom Biznárom, prezidentom Asociácie železničných dopravcov Slovenska, sa dozviete:

  • Prečo sme tu už pred štyrmi rokmi mohli vidieť tragédiu s množstvom obetí ako nedávno v Grécku. 
  • Kto nesie zodpovednosť za stav našich železníc a aký máme voči nim investičný dlh.
  • Čo by spôsobilo zvyšovanie mýta železničným prepravcom.
  • Prečo naši prepravcovia prichádzajú o zákazky a ako s tým súvisia poplatky za dopravnú cestu a energie. 
  • Čo sa zmenilo po liste Českých dráh pre našich železničiarov a aké ďalšie incidenty sa odvtedy odohrali.

Začiatkom tohto mesiaca ste informovali, že ste od ministerstva dopravy dostali materiál o nastavení udržateľnej stratégie poplatkov. V praxi by to pre vás znamenalo zvýšenie takzvaného mýta za železničnú dopravnú cestu. Aká bola vaša reakcia?

Problematika poplatkov za železničnú dopravnú cestu je ťažko vysvetliteľná aj odborníkom, nieto ešte laickej verejnosti. Na zjednodušenie však môžeme tento problém nazývať železničné mýto. Súborom opatrení hrozilo, že od budúceho roka bude toto mýto vyššie. Inými slovami, sme krajina, ktorá deklaruje snahu o prevod tovaru z ciest na železnice a podporu zelenej železničnej dopravy, a za tejto situácie niekto prišiel s nápadom, že zvýšime cenu železničného mýta. Proti tomu sme, pochopiteľne, ostro protestovali. Pre dopravcov by to totiž mohlo byť fatálne.

Cena železničného mýta sa odvíja od štátnej dotácie poskytnutej Železniciam Slovenskej republiky. Výška tejto dotácie sa mala meniť z 22,5 milióna eur na 15. Čo by to urobilo s cenami, ktoré platíte?

U nás je cena mýta stanovená na vlakový kilometer zhruba na úrovni štyroch eur. Z rozpočtu ministerstva dopravy sa však Železniciam Slovenskej republiky vypláca dotácia. Táto dotácia sa premieta do zľavy pre prepravcov a výsledná cena za vlakový kilometer je tak na úrovni približne dvoch eur. Je to veľmi nesystémové opatrenie, s ktorým už dlho bojujeme. Voláme po novom regulačnom rámci, ktorý by upravil ceny železničného mýta, no dlhodobo počúvame len sľuby. Aby som však odpovedal na vašu otázku, dnes je cena za vlakový kilometer na úrovni dvoch eur a po znížení dotácie by stúpla na zhruba tri eurá.

Len včera sa uskutočnilo stretnutie tripartity, kde boli práve dotácie hlavnou témou. Ako ste dopadli?

Na začiatok si neodpustím jednu poznámku. Samotnú tripartitu totiž zvolali železniční odborári, čo hovorí za všetko. Situácia na železniciach je totiž taká hrozná, že odborári primárne riešia stav infraštruktúry, aby dopravcovia, teda ich zamestnávatelia, mohli jazdiť. My zas ako zamestnávatelia odborárov riešime platy pracovníkov na Železniciach Slovenskej republiky. Hovorím o výpravcoch, výhybkároch, jednoducho prevádzkovom personáli, ktorý je ohodnotený katastrofálne, čo je aj dôvod, prečo železnice nedokážu zohnať kvalitných ľudí. Už dlhšie hovorím, že železnica je v stave klinickej smrti a my ju resuscitujeme za pochodu. A pri tejto resuscitácii niekomu ešte napadlo, že by bolo dobré utesniť jednu z hadičiek. To bol, samozrejme, veľmi hlúpy nápad. Preto sme sa stretli na tripartite. Ministerstvo dopravy si vypočulo naše námietky a prisľúbilo vytvoriť pracovnú skupinu na riešenie železničného mýta. V priebehu nasledujúcich dvoch týždňov by malo byť zasadnutie, kde by sme sa mali dozvedieť, za aké peniaze budú železniční prepravcovia v budúcom roku jazdiť.

image
...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2023-07-18 11:59:07 - Feat.: 1 - Title: Stávka na Dunaj. Rusko zatrhlo vývoz obilia, ale Ukrajinci majú plán B 02 - Modified: 2023-07-10 15:13:20 - Feat.: 1 - Title: Proti biznisu s lôžkovými vozňami ťažil aj Heger. Železničiari ich chcú po novom nakúpiť za 38 miliónov 03 - Modified: 2023-07-09 08:49:00 - Feat.: 1 - Title: Rázsochy číslo dva. Európsky zdroj vyschol, na rýchlu trať na severe musí štát hľadať peniaze inde 04 - Modified: 2023-06-29 06:34:08 - Feat.: 0 - Title: Expert, ktorý pôsobil vo Švajčiarsku: Tunel pod Donovalmi nebude, hotové Višňové stiahne polovicu áut 05 - Modified: 2023-06-28 22:00:00 - Feat.: 1 - Title: Cesta do Chorvátska 2023: tento rok bez hraníc, rýchlejšie a s lacnejším benzínom
01 - Modified: 2024-04-25 12:29:07 - Feat.: - Title: Investovať či neinvestovať do zlata? To je otázka 02 - Modified: 2024-04-24 11:10:50 - Feat.: - Title: Zástupcovia športových zväzov diskutovali s najvyššími predstaviteľmi Ministerstva cestovného ruchu a športu SR, zväzy by mali na rok 2024 dostať o 20 percent viac financií 03 - Modified: 2024-04-23 09:40:17 - Feat.: - Title: Čína investuje v Maďarsku: Miliardové projekty vytvoria 25-tisíc pracovných miest, hlási Szijjártó 04 - Modified: 2024-04-22 17:32:51 - Feat.: - Title: Zistenie HN: Multimiliónový biznis hlinikárov z Ľupče je zachránený. Dlhy majú splatiť najmä vďaka investíciám 05 - Modified: 2024-04-22 12:10:38 - Feat.: - Title: Diaľničiari vybrali v prvom štvrťroku na elektronickom mýte vyše 61 miliónov eur
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
27. apríl 2024 05:32